gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Zonsopkomst bekijken om stil te staan bij suïcidegedachten

O9bHNP1SbLO5Mx1Vxuns2dVG0hz52p0mHGtdaUsf

Tientallen mensen hebben vanochtend vroeg hun wekker gezet om tijdens een wandeling in Terneuzen stil te staan bij suïcidaliteit. De zon was nog niet op, maar dat was het hele idee. Het initiatief heet Walk into the Light, bij zonsopkomst wandelen. En dat is symbolisch: "Het maakt niet uit hoe donker het is, het wordt vanzelf weer licht."

Redactie |  | Aangepast op

Tientallen steden deden mee aan deze jaarlijkse actie in de Wereld Suïcide Preventie Week. De wandelaars startten vanaf het stadhuis in Terneuzen en volgden een route van 3,5 kilometer langs de Westerschelde. Aan het einde was er een moment om stil te staan terwijl de zon opkwam.

De wandeling gaat vooral over het praten met elkaar over het onderwerp zelfdoding. "Je kan niet altijd iemand z'n problemen weghalen, maar gedeelde smart is halve smart als het hierover gaat", legt Martijn Nouwels uit. Hij heeft in zijn directe omgeving meer dan tien gevallen van suïcide(pogingen) meegemaakt. Behalve dat hij hier voor zijn werk mee bezig is, is hij zelf ook ervaringsdeskundige. In het verleden heeft hij namelijk ook zulke gedachten gehad.

Daarom liep hij vanochtend mee. "Mensen zien elkaar en zien echt het verdriet dat ze hebben. En ja, dat samen delen is echt wel helend."

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

113
Denk je aan zelfdoding? Neem dan 24/7 gratis en anoniem contact op met 0800-0113 of chat op 113.nl

Lees ook

Eindexamenleerlingen geslaagd

Geslaagd voor de middelbare school

"Ik ben zo ontzettend blij"

Donderdagmiddag kregen eindexamenleerlingen het verlossende telefoontje. Mag de vlag naar buiten of moet er nog een herkansing gemaakt worden? Fedde, Naomi en Jady kregen gelukkig goed nieuws te horen.

Gedenkplek Havendijk

Liveblog nasleep ongeval N290

Zeeuws-Vlaanderen in rouw

Een dag na het vreselijke ongeval op de N290 probeert iedereen op zijn of haar manier het nieuws te verwerken. Veel mensen kennen wel iemand die hier nauw bij betrokken is. Middels dit liveblog houden wij jullie op de hoogte van wat er nu gaat gebeuren, zowel op de school De Warande in Axel, als de plek van het ongeval en in de rest van de samenleving. Ook het laatste nieuws van de hulpdiensten zal hier te vinden zijn.

2026.06.11 Vier doden Terhole.00_00_54_05.Still001

Vlaggen halfstok, bloemen en steunbetuigingen van burgemeesters

Grote verslagenheid na drama op N290, vier doden

De verslagenheid in Axel en heel de regio is groot. Bij basisschool De Warande, waar de bij het ongeval betrokken kinderen op school zitten, werden in de loop van de avond bloemen gelegd. Ook de burgemeesters van Hulst en Terneuzen hebben in een statement hun medeleven uitgesproken.

Drie doden bij ernstig ongeval Havendijk_foto4

112 Nieuws

Ongeluk bij Vogelwaarde eist nog een slachtoffer

Inmiddels is bevestigd dat het aantal dodelijke slachtoffers van het ongeval van deze middag in Vogelwaarde is gestegen naar 4. Een 19-jarige bestuurder uit Hulst is inmiddels aangehouden door de politie.

WhatsApp Image 2026-06-11 at 14.53.54

112 Nieuws

Zeer ernstig ongeval bij Vogelwaarde, 3 dodelijke slachtoffers

Op de N290 bij Vogelwaarde heeft een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een auto en meerdere fietsers tijdens hun schoolkamp. Het betreft een klas van De Warande uit Axel. Er zijn drie dodelijke slachtoffers, waarvan twee kinderen en één volwassene. Daarnaast zijn er nog vier gewonden per ambulance vervoerd naar verschillende universitaire ziekenhuizen.

Westerscheldetunnel - 2 ek

"Ze laten ons in de steek"

Frustratie én veel vragen bij ondernemers over afsluiting Westerscheldetunnel

Frustratie, boosheid, zorgen, maar ook voorzichtig begrip. Tijdens een ondernemersbijeenkomst over de gedeeltelijke afsluiting van de Westerscheldetunnel in 2027 bleek dat ondernemers zich grote zorgen maken over de afsluiting van de Oostbuis. Voor sommigen is de impact daarvan groot.