Spoor Sas van Gent
Bart KersteEr is definitief groen licht voor een ingrijpende modernisering van het spoor tussen Gent en Terneuzen. Nederland en België trekken hier gezamenlijk maar liefst 240 miljoen euro voor uit. Hoewel het project in eerste instantie is bedoeld om vrachtwagens van de weg te halen, opent deze stap ook de deur naar een langgekoesterde wens in de regio: de terugkeer van reizigerstreinen in Zeeuws-Vlaanderen.
Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) heeft officieel de startbeslissing genomen voor het project 'Rail Gent-Terneuzen' (RGT). Dit besluit volgt op een onlangs ondertekend verdrag tussen de Nederlandse en Belgische overheid. Hiermee komt de realisatie van een toekomstbestendig spoornetwerk in de grensoverschrijdende Kanaalzone in een stroomversnelling.
- Gedeputeerde Harry van der Maas
Minder vrachtverkeer op Zeeuws-Vlaamse wegen
Het havengebied North Sea Port groeit hard, wat momenteel zorgt voor een enorme druk op het Zeeuwse wegennet. Dagelijks rijden er duizenden vrachtwagens door de regio.
Door het spoornetwerk te verbeteren en betrouwbaarder te maken, moet een aanzienlijk deel van dit goederenvervoer worden verplaatst van de weg naar het spoor. Voor de inwoners van de Kanaalzone betekent dit op termijn concreet: minder verkeersdruk, minder CO2-uitstoot en vooral rustiger en veiliger verkeer op de regionale wegen.
De heilige graal: personenvervoer een stap dichterbij
Misschien wel het meest hoopgevende nieuws voor 'ons' Zeeuws-Vlamingen valt tussen de regels door te bespeuren. De Provincie Zeeland heeft namelijk expliciet de harde ambitie uitgesproken om deze spoorinfrastructuur in de toekomst te gaan gebruiken voor personenvervoer. Als het spoor tussen Gent en Terneuzen eenmaal is gemoderniseerd en klaargemaakt voor intensief gebruik, is de technische en infrastructurele basis gelegd om in een volgende fase reizigerstreinen te laten rijden. Een rechtstreekse treinverbinding tussen Terneuzen en de Vlaamse studenten- en cultuurstad Gent komt hiermee dichterbij dan ooit.
Gedeputeerde Harry van der Maas toont zich verheugd: "We zetten ons hier al jarenlang samen met onze partners voor in. Het is goed om te zien dat er nu echt vaart wordt gemaakt. Dit is van groot belang voor onze havenregio, maar ook voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van Zeeland."
Ook staatssecretaris Bertram benadrukt dat het havengebied de motor is van de Zeeuwse economie en werkgelegenheid: "Het is zaak om samen de spoorverbindingen en daarmee de industrie in de kanaalzone een impuls te geven. We zetten daarvoor nu echt een betekenisvolle stap." Door de betere bereikbaarheid blijft de regio aantrekkelijk voor internationale bedrijven, wat de werkgelegenheid voor de lokale bevolking op de lange termijn veiligstelt.