gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

De bus zet je binnenkort thuis af in ZVL

Hub bord

Iedereen heeft straks binnen 500 meter van zijn voordeur een groen bordje met 'Hub' erop; een opstappunt voor publiek vervoer, waarmee je naar een OV-hub wordt gebracht om van daaruit verder te reizen. Woon je in het buitengebied, dan komt het flexbusje je praktisch bij je voordeur ophalen. Dit najaar moet het gaan gebeuren in Zeeuws-Vlaanderen. 

Redactie |  | Aangepast op

Je bestelt je flexbusje een uur van te voren, wandelt naar de opstapplaats en wordt naar de grote OV-hub gebracht. Vanaf daar kun je je reis vervolgen naar de rest van Nederland. En dat van 6 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds. Wethouder Jeroen de Buck die namens de gemeente Terneuzen betrokken is bij dit project, houdt nog een kleine slag om de arm. "We willen het dit najaar operationeel hebben. Achter de schermen zijn we volop aan het voorbereiden. Als dat technisch allemaal lukt, kunnen we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Januari moet in ieder geval lukken."

We spraken de wethouder op busstation WST, net buiten Terneuzen, vlakbij de sluizen. Binnenkort wordt dit station afgeslankt, maar het blijft wel: om meer reuring in de stad te krijgen, wil de gemeente een grote hub maken binnen de bebouwde kom. 

Flex reizen
In Schouwen-Duiveland en Noord Beveland hebben ze het al, bij ons kun je binnenkort dus ook: "Er zijn nog wat kleine kinderziektes, maar de reacties zijn enorm positief daar", aldus De Buck, "mensen zijn vooral blij dat ze zo dicht bij de deur kunnen opstappen."

Luister zaterdag 13 september naar een uitgebreid interview met wethouder Jeroen de Buck tijdens Rondje ZVL op Omroep ZVL radio.

LEES OOK:

Zeeland transformeert openbaar vervoer: Hub-systeem zorgt voor efficiëntere routes en flextaxi's - Omroep ZVL

EBS neemt stokje Connexxion over per 2027 - Omroep ZVL


Foto: Omroep ZVL

Lees ook

WhatsApp Image 2026-06-07 at 09.55.32 (2)

Zondagmiddag laatste voorstelling - er is nog plaats

Sluise jongeren op podium in Oostburg: "Ongelooflijk trots!"

“Dít is de groep waarvan ze zeggen dat ze niet gemotiveerd zijn, geen respect hebben, niets willen, lui zijn, hangen en slopen. Maar kijk eens hoe ze opbloeien!” Monika de Ree van Stichting Cultuureducatie Zeeuws-Vlaanderen is enorm trots op de groep jongeren die zaterdagmiddag in het Ledeltheater Oostburg stond. Wil je ze ook zien? Zondag heb je nog een kans, om 14.30 uur.

Leegstaand casino Axel ©Politie Zeeuws-Vlaanderen

112 Nieuws

Politie houdt jongeren tegen bij leegstaand casinopand in Axel

De politie heeft zaterdagavond meerdere jongeren aangesproken nadat zij probeerden een leegstaand casinopand in Axel te betreden. Volgens de politie waren de jongeren zich onvoldoende bewust van de risico's die het verlaten gebouw met zich meebrengt.

SpinCity 2026 1

Terneuzen ademt muziek

SpinCity brengt vinyl en nostalgie naar binnenstad

De binnenstad van Terneuzen veranderde zaterdag in één grote, sfeervolle platenzaak. Tijdens het stadsfestival SpinCity kwamen muziekliefhebbers — van vinyl-diehards tot jonge ontdekkers — samen om te snuffelen tussen de platen, te genieten van dj-sets en te vieren dat de Vinylbeurs Terneuzen 15 jaar bestaat.

Highland Games Hulst 5

Highland Games Hulst

Sporten in een kilt: 'En daaronder sokken en schoenen'

Met de Highland Games komt er een stukje Schotse traditie naar Hulst. “We wilden de sfeer uit Schotland echt overbrengen naar hier. En als je dan naar een Highland Games wedstrijd gaat, dan is het echt een familie event. Opa en oma, de hele familie komt mee”, aldus organisator Toby de Brouwer. En dus is er voor iedereen wat te zien en te beleven: “Het is het van oudsher een krachtmeting tussen stammen”, legt atleet Patrick van Antwerpen uit. “Wie er eigenlijk het sterkst is. Dus we gaan boomstammen gooien, gewicht gooien, zo hoog mogelijk gooien. Heel veel krachtexplosies.” En uiteraard gebeurt dat allemaal in Schotse kilt.

2026.06.07 Flinke crash bij Walsoorden.00_00_41_03.Still002

112 Nieuws

27-jarige bestuurder crash Walsoorden reed onder invloed van alcohol

De bestuurder van de auto die in de nacht van zaterdag op zondag over de kop sloeg op de N689 bij Walsoorden, bleek onder invloed van alcohol te zijn. Bij het ongeval raakte een passagier gewond, deze is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Triatlon Terneuzen OZ

Sportief spektakel bij de Otheense Kreek: Achtste Triatlon van Terneuzen

De Otheense Kreek vormde zaterdag het decor voor de achtste editie van de Triatlon van Terneuzen. Talloze sporters van diverse niveaus gingen met elkaar de sportieve strijd aan, waarbij de olympische gedachte — deelnemen is belangrijker dan winnen — centraal stond.