De kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning in de gemeente Hulst is goed. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek dat de gemeente uit heeft laten voeren door ZB/Planbureau Zeeland.
Deze conclusie is gebaseerd op ruim 900 vragenlijsten die werden ingestuurd door inwoners van de gemeente die hulp of ondersteuning kregen via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Deze wet regelt hulp en ondersteuning voor burgers. Hiermee kunnen zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en deel blijven nemen aan de maatschappij.
900 vragenlijsten
Uit de resultaten blijkt dat cliënten steeds beter weten waar ze terecht kunnen met hun vragen. Ook de snelheid waarmee mensen worden geholpen is verder verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren. De 900 vragenlijsten die zijn beoordeeld staan voor zo’n 52% van het totale aantal cliënten. Hiermee lag ook de respons hoger dan de afgelopen jaren (vorig jaar was dit 43%).
De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen. Bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer, hulp in het huishouden en dagbesteding. Verpleging valt niet onder de Wet maatschappelijke ondersteuning. Dit valt onder de Zorgverzekeringswet.

