Er is een nieuwe weerbaarheidscampagne opgestart voor het havenpersoneel in Terneuzen. De campagne zal voornamelijk bestaan uit berichten op sociale media. “Zeg niet meteen ja. Denk twee seconden na”, is de titel van de campagne. Het doel is vooral om medewerkers te wijzen op eventuele signalen die kunnen leiden tot het opsporen van criminaliteit.
De campagne richt zich niet alleen op Terneuzen. Ook het personeel in de havens van Vlissingen en Moerdijk kunnen berichten verwachten in hun tijdlijn. Het is dan ook een initiatief van Mainport Zeehavens Zeeland-West Brabant. Er worden vooral verhalen geplaatst die herkenbaar moeten zijn voor de doelgroep: “Criminelen spelen in op goedgelovigheid of loyaliteit”, is te lezen op de website van de campagne. “Daarom is het cruciaal dat medewerkers signalen herkennen en weten wat ze kunnen doen.”
Werkwijze
Met behulp van korte berichten en video's laat de campagne de werkwijze van criminelen zien: “We richten ons op specifieke situaties in de havens. Zo tonen we aan hoe onschuldig een crimineel verzoek kan lijken en hoe belangrijk het is om ‘even twee seconden’ na te denken voor je antwoord geeft.” Om te zorgen dat de praktische voorbeelden goed verspreid kunnen worden via sociale media zal dit initiatief minstens drie jaar lopen. Bedrijven kunnen zich aansluiten en direct ook gebruik maken van gratis communicatiemateriaal.
Door: Johnny Willeboordse

