In het kader van pride month wapperde in juni bij veel bedrijven een regenboogvlag op het terrein. Naast de vele vlaggen zagen we massaal de logo’s op social media veranderen en hoorden we directeuren praten over het belang van acceptatie. Wat is hier in augustus nog van over?
Bij Dow Terneuzen waren ze er snel bij door op 1 juni zelfs twee regenboogvlaggen te hijsen. Hiermee kreeg iedere werknemer bij de ingang direct te zien dat het bedrijf trots is op de ‘geboekte vooruitgang om van Dow een omgeving te maken waar LHBTQ+-medewerkers zich thuis voelen.’ Ondanks het plaatsen van de vlaggen liet het bedrijf op social media weten nog een lange weg te gaan hebben. Deze zelfreflectie was van korte duur. Op 1 juli werd de Facebookpagina van het bedrijf veranderd met een boodschap over een circulaire economie. Bovendien werd er op 1 juli een podcast opgenomen waar het onderwerp niet meer ter sprake kwam. En die 2 vlaggen op het bedrijfsterrein, die zijn inmiddels weer verdwenen.
Bij Yara in Sluiskil hing er ook een regenboogvlag die inmiddels is verdwenen. Ook het logo van het bedrijf verloor op 1 juli direct alle kleur. Toch is het bedrijf nog altijd bezig met het belang van acceptatie en diversiteit op alle vlakken. Gijsbrecht Gunter van Yara laat weten dat dit erg belangrijk is binnen de cultuur van het bedrijf: “Van ouds her staat we bekend als een sociaal bedrijf waar ruimte is voor diversiteit. Hierbij gaat het om verschillende meningen, gevoelens en achtergronden. Er is bij ons ruimte om jezelf te kunnen zijn. Het blijkt bovendien dat diversiteit leidt tot een beter werkklimaat en goede innovatieve bedrijfsvoering.” Zo blijft de economische situatie altijd het hoogst in vaandel staan voor de grootste bedrijven binnen de gemeente Terneuzen.

