Scholen maken zich zorgen over het grote aantal jongvolwassenen dat kampt met psychische problemen. De helft van de Zeeuwse jongeren tussen de 16 en 25 jaar heeft daar last van, bleek eind maart uit de GGD Corona gezondheidsmonitor voor jongvolwassenen. Om daar iets aan te doen nemen scholen allerlei maatregelen. Zo ook het Lodewijk College in Terneuzen, waar het ondersteuningslokaal mentale steun biedt aan leerlingen.
Het is druk op deze ochtend in het ondersteuningslokaal. Zo'n vijftien leerlingen zitten aan tafels. Toch hangt er een serene rust. Leerlingen lezen of hebben gesprekken met het ondersteunende personeel. Planningen en agenda's worden doorgenomen.
'Hulp als het echt te veel is'
Ook de 16-jarige Maaike Korstanje uit Terneuzen zit dagelijks in het ondersteuningslokaal. "Ik heb ADHD. Het wordt heel snel te druk voor mij in de klas of ik kan m'n aandacht er niet meer bijhouden. Dan kom ik hier zitten en krijg ik hulp als het echt te veel is."
Dat is exact waar het lokaal voor bedoeld is. "Leerlingen met een ondersteuningsvraag worden hier opgevangen. Bijvoorbeeld leerlingen met autisme, dyslexie of een leerling die somber is", zegt zorgcoördinator en orthopedagoog Bianca van Heese.
Het ondersteuningslokaal moet ervoor zorgen dat leerlingen op korte termijn weer kunnen functioneren in de klas en uiteindelijk ook in de maatschappij. Sommige leerlingen komen er drie keer, andere leerlingen voor een langere periode."Het is wel gewoon een veilige basis waar je altijd op terug kunt vallen", zegt Korstanje. "Dat is gewoon belangrijk en ik vind het heel fijn dat ik dat heb en die ondersteuning kan krijgen in plaats van dat ik erover moet stressen of het er moeilijk mee heb."
Maaike Korstanje in het ondersteuningslokaal© Omroep Zeeland
Begrenzen
De vraag is of dit een taak van de school is. "Een goede", stelt Van Heese. "We zijn een school dus we ondersteunen als het school-gerelateerd is. We stemmen af met ouders en externe hulpverleners. En we begrenzen. Dus soms laten we een stuk van de ondersteuningsvraag over aan de externe hulpverlening."
Zorgcoördinator en orthopedagoog Bianca van Heese© Omroep Zeeland
Impact van coronatijd
De coronatijd heeft in ieder geval invloed gehad op de aanmeldingen voor het ondersteuningslokaal. Het lokaal bestaat al een aantal jaren, maar de laatste tijd komen er meer leerlingen naartoe. "Ze hebben twee, drie jaar sociale finesse gemist. Op school moet je opeens weer van alles. Dat kan als pittig ervaren worden", legt Van Heese uit.
"Het sociale gedeelte is wel een stuk minder geworden", merkt ook Maaike op over deze periode na corona. "Hiervóór was je veel vaker buiten en met vrienden weg. In de coronatijd is dat lastiger geworden. Mensen zijn er niet meer aan gewend. En dan is het veel sneller dat iedereen lekker thuis zit in plaats van dat ze naar buiten gaan, afspreken en nieuwe mensen ontmoeten. Dat gebeurt gewoon minder snel. Dat merk je nu nog steeds."
Veilige basis
Het ondersteuningslokaal moet één van de schakels zijn om leerlingen op weg te helpen naar een goede mentale gezondheid. Voor Maaike heeft het effect. Doordat ze een rustmoment kan pakken in het lokaal, gaat ze minder vaak naar huis als het haar te veel wordt. "Het is een veilige basis waar je altijd op terug kunt vallen."
- Dit is een bericht van Omroep Zeeland -
Foto boven artikel: Lodewijk College Zeldenrustlaan, Eugène Kruijsse, GO-RTV