Als we nu niets doen, heeft de Seine-Scheldeverbinding straks enorme economische nadelige effecten voor onze regio, volgens Giel van Boom van TOP/Gemeentebelangen in Terneuzen. Daarom wil hij dat er nu al plannen worden gemaakt voor een tunnel op de grens van Sas van Gent en Zelzate.
Beide kanaalbruggen, bij Sas van Gent en bij Zelzate, zijn de komende jaren aan vervanging toe. Bovendien staan de bruggen vanaf 2028, als het Schelde-Seinekanaal er ligt, naar verwachting ongeveer 15 uur per dag open voor de scheepvaart.
10 Miljoen mensen
Via Terneuzen worden dan in Parijs zo’n 10 miljoen mensen bevoorraad, het scheepvaartverkeer neemt toe, terwijl vrachtverkeer juist afneemt richting Parijs. Van Boom: ‘Gevolg: het wegverkeer wordt enorm opgehouden door de toename van het scheepvaartverkeer, maar ook de spoorverbinding van en naar bedrijven in de Kanaalzone wordt onbetrouwbaar.’ Hij wil dat de gemeente Terneuzen nu al nadenkt over een oplossing en contact opneemt met de Nederlandse en Belgische overheden die hierover gaan.
Driedubbel
Pak het dan wel gelijk driedubbel aan, vindt Van Boom: leg een tunnel aan, trek het spoor door en sluit het aan op het Belgische spoorwegnet én leer gelijk ook alvast de Franse taal, ‘want het zakendoen van bedrijven in onze regio met Fransen zal na het gereedkomen van het Kanaal enorm toenemen. Fransen zijn vaak niet zo bereidwillig een andere taal te spreken.’
Foto: Brug bij Sas van Gent

