Op dit moment raken steeds meer mensen in financiële problemen. In januari riep de stiching Samen voor Zeeuws-Vlaanderen op om je aan te melden als schuldhulpmaatje, om te voorkomen dat deze mensen nóg dieper in de problemen komen. Inmiddels hebben tientallen vrijwilligers zich aangemeld. Nu zijn er nog coördinatoren nodig die het traject in goede banen leiden.
Na een oproep in de media hebben 28 mensen zich aangemeld voor de functie als schuldhulpmaatje in Zeeuws-Vlaanderen. In april start de eerste training van 17 vrijwilligers, die na 3 trainingsdagen volledig gecertificeerd aan de slag kunnen gaan. Toch zijn we er nog niet. 'Voor de projecten Schuldhulpmaatje in Terneuzen en Sluis zoeken wij nog coördinatoren,' laat initiatiefnemer Alex Eggermont weten, 'een coördinator is de spil die het juiste maatje koppelt aan een hulpvrager en is ook de schakel tussen de werkgroep, de vrijwilligers en uiteindelijk ook het overkoepelend bestuur.' Daarnaast wordt er in Terneuzen ook nog gezocht naar iemand die in het overkoepelend bestuur plaats wil nemen.
'Dit is echt mensenwerk: je maakt letterlijk samen de zakken post open en gaat aan de slag. Maar ook het sociale aspect komt erbij kijken: samen een bakje koffie drinken, praten over het nu met de persoon gaat. We zijn er voor je en we doen het gratis.' - Alex Eggermont
Door: Tineke Kerste, GO-RTV
Hoe werkt Stichting Schuldhulpmaatje?
Er is een overkoepelend bestuur van de stichting Samen voor Zeeuws-Vlaanderen, daaronder vallen momenteel 3 projecten, Schuldhulpmaatje Hulst, Terneuzen en Sluis. Elk project heeft een eigen werkgroep, waarvan twee leden ook plaatsnemen in het overkoepelend bestuur. De lokale werkgroep is ook de schakel tussen de gemeente en het lokale project.
Interesse? Neem contact op met
info@hulst.schuldhulpmaatje.nl, info@terneuzen.schuldhulpmaatje.nl of info@sluis.schuldhulpmaatje.nl