Het leegstaande distributiecentrum in Hulst houdt de gemoederen nog altijd bezig. Al meer dan een jaar is de hal van 117.000 vierkante meter een doorn in het oog van menig politicus in Hulst. Patrick Keizer van de lokale SP-fractie komt nu met een volgend idee: “In plaats van wachten op een logistiek bedrijf dat zich mogelijk nooit aandient, kunnen we er een toonaangevend opleidingscentrum voor logistiek en transport van maken.”
Voor deze nieuwe functie van de leegstaande ruimte beoogd de partij een bundeling van krachten: “Dit moet gebeuren in samenwerking met hogeschool HZ, Scalda en het Scheepvaart- en Transport College (STC). Dit zorgt volgens de SP voor een win-win situatie: “North Sea Port heeft behoefte aan opgeleide en goed gekwalificeerde werknemers. Tegelijkertijd biedt het jonge Zeeuwen de mogelijkheid om in de eigen streek een MBO- of HBO-opleiding te volgen en na hun studie in de regio te blijven wonen. Dat draagt direct bij aan de leefbaarheid van stad en dorpen.”
Nieuw probleem
Naast de leegstaande hal, is er op het terrein aan de Langeweg nóg een distributiecentrum. Die wordt gebruikt door een groot Japans logistiek bedrijf. Mochten beide hallen in gebruik worden genomen, ontstaat volgens de SP een nieuw probleem: “Als ze volledig in gebruik zouden zijn, wordt gerekend op gemiddeld 1.524 vrachtwagenbewegingen per dag en 1.328 extra personenauto’s. Deze duizenden extra voertuigen zouden een zware belasting vormen voor de Langeweg richting de Tractaatweg en de Gentsevaart door Kapellebrug, wegen die daar niet op berekend zijn.”
Door: Johnny Willeboordse

