'De brugcilinders, met een minimale lengte van 12,5 meter (ingeschoven) en maximaal 19 meter (uitgeschoven), zijn horizontaal aangeleverd', staat op de website van de Nieuwe Sluis, waar ook
beeldmateriaal van de actie te vinden is, 'voordat ze de brugkelder in konden, moesten we ze met behulp van twee 700-tons kranen in verticale positie takelen. Daarna werden de brugcilinders per stuk door een kraan in de brugkelder getakeld. Nu gaan we verder met het installeren.'
Bruggen en deuren
De sluisdeuren en -bruggen liggen nog opsgeslagen in Westdorpe. Ze worden straks via het Kanaal van Gent naar Terneuzen vervoerd en ingevaren aan de kant van het binnenhoofd. Om ruimte te maken voor de invaart worden de tijdelijke constructies die nodig waren voor de aanleg van het binnenhoofd, de komende weken weer verwijderd. Hoe dat in zijn werk gaat, lees je op de
website van de Nieuwe Sluis.
Damwand
Ook de waterkerende damwand wordt de komende weken verwijderd. Met een funderingskraan, voorzien van een trilblok, worden de damplanken in ongeveer drie dagen tijd een voor een losgetrild en uit de grond getrokken. 'Het trillen van de damplanken kan, met name in de stilte van de nacht, in de nabije omgeving te horen zijn. Als de damwand verwijderd is, graven we de buitendijkse grond verder af en is de landtong klaar om verder uit te baggeren voor de komst van de deuren en bruggen.'