Scheepvaart op de Schelde zichtbaar minder

Geplaatst: 8 oktober 2022 om 09:57

De laatste weken wordt de op- en afvaart van containerreuzen naar Antwerpen zichtbaar minder. De huidige schepen zijn kleiner en ouder, het merendeel is slechts voor 50% geladen. Vaak ligt het roer half boven het wateroppervlak. Bekenden zoals MSC, Maersk, Cosco, Evergreen zijn aan de horizon verdwenen.  GO-verslaggever Rita Bardoul zocht uit wat er in de maritieme wereld omgaat. Er zijn een aantal factoren die hierin een grote rol spelen.

De industrie krimpt
De industrie krimpt aanzienlijk de laatste maanden. Productiebedrijven ontvangen veel minder orders. Dit is deels een gevolg van de coronacrisis: Veel mensen verbouwden of renoveerden tijdens de lockdown, of kochten nieuwe meubels, keukens, elektrische fietsen, etc. in plaats van naar een restaurant of op vakantie te gaan. Dit ongekende koopgedrag deed de vraag naar transport enorm stijgen. Er was toen zelfs sprake van ondercapaciteit. Momenteel wordt er drastisch minder geld gespendeerd aan producten die door containers vervoerd worden. De aankopen zijn sterk teruggelopen, de dalende vervoersprijzen van containers zijn hiervan het directe gevolg.

'De containervaart heeft te kampen met sterke tegenwind te midden van steeds pessimistischer wordende economische vooruitzichten.'

De World Container Index (WCI) duikt naar beneden
De tarieven in de containervaart lijken in een vrije val te zijn beland. De toonaangevende Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) is met bijna 10% gedaald. Zo ook maakte de WCI een duik van bijna 10%. Maersk, MSC en de andere grote rederijen schrappen afvaarten van containerschepen door deze vrije val. In nauwelijks 2 maanden tijd zijn de transportkosten van een container van Shanghai naar Rotterdam met liefst 40 procent gedaald van 9.154 US$ eind juli naar 5.441 US$ dollar eind september.

Rederijen zien de toekomst somber in
De grote rederijen schrappen afvaarten om de koersdalingen te remmen. De containervaart heeft te kampen met sterke tegenwind te midden van steeds pessimistischer wordende economische vooruitzichten. Dit is het gevolg van een scherpe vertraging in de westerse economieën, aangezien de inflatiedruk en de hogere energiekosten het sentiment drukken’, aldus ’s werelds grootste rederij Maersk. Recente cijfers tonen aan dat de regionale containergroei in de meeste grote gebieden is afgenomen, terwijl de containertarieven zijn gedaald.’
Volgens de Wall Street Journal zouden in de eerste helft van oktober 61 geplande vaarten tussen Azië en de VS geschrapt zijn. Ook naar Europa wordt veel minder gevaren.
De containertarieven zijn ook nog altijd niet naar het pre-pandemische niveau teruggekeerd, stipt Drewry* aan. Er wordt verwacht dat de huidige tarieven nog dieper zullen dalen. Dit zal ongetwijfeld een invloed hebben op de inflatie-ontwikkeling. Het einde van de val is nog niet in zicht, het eerdere tekort aan capaciteit kan omslaan in een overschot, wat een rederij snel in de rode cijfers kan brengen.

Lange termijn
Hoe de lange termijn er uit ziet voor de rederijen is nu nog niet te voorspellen. Dit is van veel elementen  afhankelijk. In afgelopen jaren hebben de containerrederijen wel mega winsten geboekt. Tevens is er veel geïnvesteerd in lage CO2-uitstoot containerschepen wat positief zou kunnen uitvallen in de toekomst.

De containerscheepvaart is niet alleen minder geworden op de Schelde, wereldwijd varen aanzienlijk minder containerschepen.

Bron Drewry wereldwijd onafhankelijk maritiem advies en research instituut

Door: Rita Bardoul, GO-RTV


 

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman maandag 29 april '24 • 10:00 uur
  • FF wat anders. Franklin Fremouw maandag 29 april '24 • 09:00 uur
  • He goedemorgen! Leen Oele maandag 29 april '24 • 08:00 uur
  • He goedemorgen! Leen Oele maandag 29 april '24 • 07:00 uur
  • Het Muziekpaleis John Westland zondag 28 april '24 • 20:00 uur
  • Muziekcafe Jo van Limburg zondag 28 april '24 • 19:00 uur
Bekijk meer