De werkzaamheden om de rotonde bij het Maintenance Valuepark in Terneuzen te verbreden, zijn in volle gang. Dit weekend is de rotonde volledig afgesloten. Al het verkeer wordt omgeleid. Doordat het werk in fases gebeurt, veranderen de omleidingsroutes ook. Geadviseerd wordt om goed op de borden te letten.
"De werkzaamheden waren broodnodig", beaamt gedeputeerde Harry van der Maas. "Het was vaak tijdens de spits te druk. Zo druk dat het ook invloed had op de doorstroming naar de Westerscheldetunnel. De verkeersveiligheid was in het geding, dus de rotonde moest aangepakt worden."
Turborotonde
De rijbanen op de rotonde worden verdubbeld. "Het wordt een turborotonde waardoor er meer verkeer over de rotonde kan rijden", zegt Van der Maas. "Ook het fietspad wordt verlegd. En de aanrijroutes worden ook verdubbeld."
Eigenlijk had de rotonde al in het voorjaar van 2023 klaar moeten zijn. Dat wordt dus meer dan twee jaar later. "De reden is eigenlijk heel eenvoudig", legt de gedeputeerde uit. "We hadden de afgelopen jaren meerdere infrastructurele werken te doen. Daarin hebben we prioriteiten moeten stellen. En toen is geschoven met deze werkzaamheden."

Omleidingsroutes
Doordat de omleidingsroutes tijdens de werkzaamheden worden aangepast, is er nog wel eens onduidelijkheid bij de weggebruikers. Zo komen ze er soms pas te laat achter dat de laatste afslag voor de tunnel afgesloten is. "Ik heb eigenlijk maar één advies voor de weggebruikers: lees de borden goed, dan verloopt alles goed", aldus de gedeputeerde.
Werkzaamheden ProRail
Dit weekend is de rotonde volledig afgesloten omdat ook ProRail werkzaamheden uit moet voeren aan de goederenspoorlijn in de buurt. Vanaf vrijdagavond 5 september tot maandagochtend 8 september volgt nog een afsluiting. Dan wordt er geasfalteerd en worden wegmarkeringen aangebracht.
De andere rotonde aan de kant van Dow wordt in het weekend van vrijdag 12 september tot maandagochtend 15 september ook volledig afgesloten vanwege dezelfde werkzaamheden.
Daarna moeten de werkzaamheden klaar zijn.
Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.
Door: Rens Schuit

