Hè, hè, dat zou tijd worden, zullen veel Sassenaren denken. Al bijna een jaar is de Westkade afgesloten, maar nu blijkt het einde van die periode enigszins in zicht: Vrijdag bereikten gemeente, Rosier en Rijkswaterstaat overeenstemming over de reconstructie van de verzakte Westkade.
Vergunningen worden nu aangevraagd, ondertussen starten alvast de voorbereidende werkzaamheden om de 210 meter lange kade zo snel mogelijk, met als doel eind 2020 weer open te hebben voor verkeer. Dan is de weg, inclusief fietspad, de waterkering en de laad- en loskade als het goed is gerenoveerd.
Het gedeelte van de Westake bij Rosier is sinds februari 2019 dicht omdat ontdekt werd dat de kadeconstructie naast en deels onder de weg in slechte staat is. De fundering van de kadeconstructie (uit 1913) bleek sterk verzwakt en gebruik van de kade was niet verantwoord meer. Maar wie moest dit gaan betalen? Bewoners, politiek, pers, iedereen liet van zich horen: het duurde allemaal te lang: Sasse ondernemers leden enorm verlies omdat met name Belgen niet meer naar Sas van Gent kwamen. Uiteindelijk werd in augustus een principeakkoord bereikt over de financiën: Rosier, RWS en de gemeente Terneuzen zouden de kosten delen.
De afgelopen periode zijn de details uitgewerkt: verantwoordelijkheden, de kostenberekening en technische detailuitwerking zijn nu rond.
De Westkade is nu dicht voor auto’s en vrachtwagens. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van een alternatieve route over het bedrijfsterrein van Rosier. Tijdens de werkzaamheden zal dit tijdelijke fietspad vanwege veiligheid enkele korte periodes afgesloten zijn. Dit wordt vooraf aangekondigd. Voor auto’s en vrachtverkeer blijft een omleidingsroute via de Tractaatweg ingesteld.
Door: Tineke Kerste GO-RTV

