In Philippine is deze week gestart met het baggeren van het Philippinekanaal. Afhankelijk van het weer en onvoorziene omstandigheden duren de totale werkzaamheden tot begin december.
In 2020 moet de baggerspecie ontwateren en rijpen. Daarnaast wordt in 2020 ook het baggerdepot ontmanteld. De werkzaamheden vinden plaats vanaf het eindpunt van het Philippinekanaal (tegen de kern Philippine) tot aan de Nieuwe Stelleweg.
Regelmatig baggeren
Op de bodem van waterlopen, zoals sloten en vijvers, verzamelt zich in de loop der tijd een laag bagger. Bagger bestaat onder andere uit gevallen bladeren, plantenresten en inwaaiend zand en stof. Deze laag wordt steeds dikker, met als gevolg dat een waterloop of vijver ondieper wordt. Een teveel aan bagger, riet en waterplanten stremt de doorstroming en kan wateroverlast veroorzaken. Bovendien zorgt teveel bagger voor groen, ondoorzichtig water. Doe je niets, dan gaat de waterkwaliteit achteruit en kan het water zelfs gaan stinken. Regelmatig baggeren dus.
In Philippine wordt vanuit de watergang de dijk en de Braakmanweg overgestoken met leidingen. Dit kan vooral wat overlast veroorzaken voor wandelaars.