gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Vlissingers doen hun verhaal na schietpartijen

Redactie |  | Aangepast op

Ze waren heel rustig met elkaar en met hulpverleners in gesprek, de twintig à vijfentwintig Vlissingers die dinsdag een inloopavond in het stadhuis bezochten naar aanleiding van de recente schietpartijen, waarvan één met dodelijke afloop.


Zondag werd op klaarlichte dag een man doodgeschoten na een ruzie in de Jumbo Papegaaienburg, nog maar enkele uren nadat in nachtelijk Vlissingen in het centrum iemand was neergeschoten en gewond raakte.


Reden voor de gemeente om een inloopavond te organiseren. In het Stadscafé in het gemeentehuis druppelden dinsdagavond de mensen binnen. Tijdens de bijeenkomst hadden de Vlissingers “tijd en ruimte om hun verhaal te doen tegen elkaar maar ook tegen de psychosociale hulpverleners die aanwezig waren”, zoals een woordvoerster van de gemeente zei.


Ook mijn zoon had daar kunnen zijn.” burgemeester Bas van den Tillaar
De inloopavond, waarbij ook burgemeester Bas van den Tillaar aanwezig was, was besloten, er mocht geen pers bij. Na afloop hield de burgemeester nog wel een persmoment (foto) in het stadhuis. Hij vertelde dat de inloopavond heel kalm was verlopen. En dat terwijl er mogelijk zelfs mensen bij waren die de schietpartij in de drukke supermarkt voor hun ogen hebben zien gebeuren.


Nazorg
De burgemeester zei dan ook het enorm belangrijk te vinden dat deze mensen goede nazorg krijgen. Er waren naast wijkagenten ook hulpverleners op de inloopavond aanwezig. Over de toedracht van de dodelijke schietpartij, waarbij een 44-jarige Vlissinger om het leven kwam, doen allerlei verhalen de ronde. Daarover wilde de burgemeester hangende het lopende politie-onderzoek niets zeggen, behalve dan dat er aanwijzingen zijn dat de aanleiding in de relationele sfeer lag.

Volgens Van den Tillaar was het goed dat mensen hun verhaal kwijt konden. “Ze zullen begrijpen dat het incident niet tegen hen gericht was, maar ze zullen wel het gevoel hebben: ik was op de verkeerde plek.” De burgemeester zei dat bij wijze van spreken ook zijn eigen zoon op die verkeerde plek had kunnen zijn. “Want die ging naar de middelbare school vlakbij deze Jumbo en ging daar in de pauzes ook naartoe.”


Fouilleren
Hij kondigde aan de komende tijd Papegaaienburg in te gaan en bij mensen op bezoek te gaan om hen een hart onder de riem te steken. Naar aanleiding van de schietpartijen blijven het centrum en het Middengebied van Vlissingen tot nader order veiligheidsrisicogebied. “Dat betekent dat de politie daar iedereen onaangekondigd preventief mag fouilleren.” Van den Tillaar benadrukte dat Vlissingen onverminderd blijft werken aan de veiligheid van de stad. Daar kan een initiatief als Meld Misdaad Anoniem enorm bij helpen, zei hij. “Ik zeg altijd: Vlissingen is een kleine stad maar met grootsteedse problematiek.” Hij verwees daarbij ook naar de problematiek van de illegale drugsinvoer in de haven.

Imago
Op de vraag of hij niet bang is dat het imago van Vlissingen lijdt onder de reeks geweldsincidenten van de voorbije maanden, antwoordde Van den Tillaar: “Laten we ook de andere kant niet vergeten. We zijn ook een toeristenstad, waar onlangs het evenement Vlissingen Vintage een groot succes was en zonder enige wanklank verliep.”

Geruchten dat er komende vrijdag in Vlissingen een stille tocht zal worden gehouden voor het dodelijke slachtoffer, kon hij nog niet bevestigen. “Als hierover goede afspraken kunnen worden gemaakt met de initiatiefnemers, kan zo’n stille tocht denk ik zeker plaatsvinden.”

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

VEEL VERZET TEGEN BESLUIT SLUITING BRANDWEERPOST CADZAND

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.