gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Onrust in Zaamslagveer

tDHvELyLwLnULnQLIKRFxpfGoXwSRZsxeBZIzE1i
Redactie |  | Aangepast op

Zaamslagveer is misschien een klein plaatsje in Zeeuws-Vlaanderen, maar de problemen in het buurtschap zijn dat niet: van verkeersoverlast tot bouwen zonder vergunning, en van verpauperde huisjes tot het te vaak grasmaaien van het dijkje. "Je komt hier wonen voor je rust en het uitzicht. Het zou idyllisch moeten zijn, maar dat is het nu niet", aldus raadslid Ingrid Wojtal van Sociaal Terneuzen.

De N290 splitst Zaamslagveer precies doormidden, waardoor het een doorgangsplaats is naar Hulst of Zaamslag. Zonder die splitsing zou 't Veer uit één lange weg bestaan. In totaal wonen er zo'n 120 mensen en normaal gesproken ligt het er vredig bij in de Zeeuws-Vlaamse polder. Maar volgens een groep inwoners is er van rust nu weinig sprake. Sterker nog, de saamhorigheid en identiteit van hun woonplaats is in het gedrang: "Die holt achteruit", zegt inwoner Jos Compiet.


Inwoner Jos Compiet in zijn voortuin

Problemen in zuid
Compiet doet het woord namens de inwoners van het buurtschap. Ten minste, voor een gedeelte van Zaamslagveer: "Zuid hè! Zuid. Noord is hier niet bij betrokken", zegt hij stellig, terwijl hij met z'n benen over elkaar in de tuin zit. In Zaamslagveer-noord is namelijk géén sprake van verkeersoverlast. Hoe anders is dat in zuid: "Die halve zolen rijden soms wel 60 kilometer per uur of harder", zegt Compiet die al sinds 1983 in het gehucht woont. De maximale snelheid op die weg is 30 kilometer per uur. Compiet is dan ook niet de enige die last heeft van het voorbijrazende verkeer. "Als wij in bed liggen, schudt ons huis gewoon", zegt Janet Faas over het landbouwverkeer dat door de straat rijdt. Ze staat in de deuropening met haar man Hidde die er nog een schepje bovenop doet: "Mensen kunnen hier 's nachts gewoon crossen met de motor wanneer ze willen."

De saamhorigheid verdwijnt
En de lijst met ergernissen is langer. "Die mensen communiceren niet", zegt Compiet over de arbeidsmigranten die in een aantal huurwoningen zijn gaan wonen. Tegenover hem staan een aantal huisjes waar je door de ramen niet naar binnen kunt kijken. De rolluiken zijn dicht. "De leefbaarheid van de meeste dijkwoningen is er niet meer", stelt hij. In zijn ogen verdwijnt ook de saamhorigheid van het gehucht door het toenemend aantal arbeidsmigranten. Ook zouden ze, volgens hem, de huisjes laten verpauperen.

De 60-jarige Ferdinand van Opijnen uit Zaamslagveer-noord staat er heel anders in: "Daar heeft totaal niemand last van hier, maar misschien is het aan de andere kant anders. Dat weet ik niet." De groep inwoners van zuid klaagt verder over het aantal parkeerplekken, de aantasting van de biodiversiteit op het dijkje en verschillende bouwprojecten.

Verstorende bouwprojecten
Inwoner Cindy Witte schrijft in een mail dat huisjesmelkers de dijkwoningen opknappen, maar zich niet aan de regels houden. "Bijvoorbeeld het aanbouwen tegen een vrijstaande woning", schrijft ze. "En aan de buren denken ze niet", voegt Compiet daaraan toe. Volgens hem verstoren de bouwprojecten de rust in het gehucht.


Politieke agenda
Via de lokale partij Sociaal Terneuzen is de problematiek op de politieke agenda gezet. Raadslid Ingrid Wojtal stelde maar liefst twaalf vragen over 't Veer aan het college van Burgemeester en Wethouders. Is dat niet een beetje overdreven? Wojtal legt uit dat de kleinschalige problematiek voor inwoners van zo'n kleine kern, juist heel groot is: "Het komt binnen bij de mensen. Je komt hier wonen voor je rust en het uitzicht. Het zou idyllisch moeten zijn maar dat is het nu niet."

De vragen die ze stelde aan het college van Burgemeester en Wethouders hebben wel iets losgemaakt. Zo blijkt dat er voor de plaatsing van arbeidsmigranten nooit vergunningen zijn afgegeven. Maar oplossingen blijven uit; er komen geen extra parkeerplekken en een oplossing voor het hard rijdende verkeer wordt niet gegeven. "Ik ben niet tevreden", zegt Wotjal over de antwoorden die ze heeft gekregen.

Een digitaal snelheidsbord
Wethouder Jeroen de Buck heeft de vragen gezien en is ermee aan de slag gegaan. Hij is in Zaamslagveer geweest om in gesprek te gaan met de inwoners van het gehucht, waarbij hij heeft gezegd dat er aan verschillende punten wordt gewerkt. Inmiddels is er bijvoorbeeld een digitaal snelheidsbord langs de weg neergezet. Maar voor de groep inwoners van Zaamslagveer-zuid is het niet genoeg. Ze voelen zich nog steeds niet serieus genomen, zegt een gefrustreerde Compiet. Het gaat hem echt aan het hart. Hij ziet de identiteit van zijn buurtschap verdwijnen: "Het is niet zo leuk meer." Zijn buurman sluit zich daarbij aan: "Het is het Zaamslagveer van vroeger niet meer."

 

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

Foto's: Omroep Zeeland

aTXnS22yC1z5gf6CGzsg7qmqCAObmaAoad6MHmie
uKstJxR7J4z4xmnIl1Wx47BEEKAFEjFsbhcURELG

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag samen met Ploegleider Daniël Lütkemeier van de brandweer de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.