Een vol parkeerterrein bij de inloopbijeenkomst in IJzendijke
De belangstelling was zeer groot dinsdagavond in IJzendijke. Honderden inwoners kwamen af op de inloopbijeenkomst over de plannen rond VAWOZ en de mogelijke komst van nieuwe kerncentrales in Zeeland. Er werd geluisterd, gevraagd en gediscussieerd. Vooral één gevoel overheerste: er zijn nog veel zorgen en nog weinig concrete antwoorden.
Bij de informatiepanelen werd druk gesproken. Sommigen kwamen om zich te laten informeren, anderen omdat zij zich al langer zorgen maken over de mogelijke gevolgen voor hun leefomgeving.
"Ik kwam hier voor het verhaal over kernenergie”, vertelt de uit IJzendijke afkomstige Nell Bouwhuis. "Het is een leuk, glad verkooppraatje. Alles kan en alles lijkt mogelijk, maar als ik vragen stel over hoeveel mensen hier straks moeten komen wonen of waar hun kinderen naar school moeten, krijg ik geen concrete antwoorden.”
Bouwhuis is niet de enige die geen voorstander is van kernenergie. "Ik denk dat er andere mogelijkheden zijn. Voor mij zijn alle locaties eigenlijk fout. En ik heb soms het gevoel dat Den Haag niet eens goed weet waar Zeeuws-Vlaanderen ligt.”
Landelijk versus lokaal
Die afstand tussen landelijke plannen en lokale zorgen kwam tijdens de avond vaker terug.
André Kastelijn uit Terneuzen vindt dat inwoners zich goed bewust moeten zijn van wat de plannen kunnen betekenen. "Eind van het jaar wordt er een besluit genomen en de impact gaat enorm zijn. Er komen veel arbeidskrachten deze kant op en we moeten zeker Biervliet niet vergeten. Dat dorp zit mogelijk de komende twintig jaar naast grote bouwwerkzaamheden. Ik zit zelf bij Hart voor Terneuzen en wij streven naar leefbaarheid voor alle kernen. Voor Biervliet kun je je afvragen of dat dan nog haalbaar is.”
Opvallend was dat een aantal bezoekers aangaven dat zij de meest waardevolle gesprekken niet eens voerden bij de officiële informatiepunten. Een bezoeker merkte op dat hij de interessantste informatie juist hoorde van mensen die geen onderdeel waren van de organiserende partijen.
'Wij blijven strijden"
Sandra Dieleman was aanwezig met een eigen informatiekraam. "Wij wilden mensen vooral laten horen wat er mogelijk op hen afkomt, niet alleen het verhaal van de overheid”, zegt ze. "We hebben gesproken met politici en mensen uit de regio. Veel mensen zijn geschrokken van de impact die deze plannen op het gebied kunnen hebben. Zeker toen ze de kaarten zagen waarop voorkeursrechten zijn aangegeven. Sommige grondeigenaren hadden nooit gedacht dat hun grond hierbij betrokken zou raken.”
Volgens Dieleman is de zorg breder dan alleen de komst van kerncentrales. "Wij willen niet dat ons mooie Zeeuws-Vlaanderen verwoest wordt door twee grote kerncentrales en de mogelijke datacenters die erbij zouden kunnen komen. Er wordt gezegd dat extra industrie nodig is. Maar stel dat DOW in de toekomst afschaalt, wat komt er dan voor in de plaats? Dat datacenters niet uit te sluiten zijn, maakt mensen extra ongerust.”
Tijdens de avond konden bezoekers ook een zienswijze indienen op de plannen. Een aanwezige die dat deed, vertelde heel positief dat haar indruk was dat deze reacties daadwerkelijk worden meegenomen in de verdere besluitvorming.
En misschien zat daar wel de belangrijkste conclusie van de avond. Over de landelijke noodzaak van extra energieopwekking kan verschillend worden gedacht. Maar in IJzendijke ging het vooral over iets anders: over mensen, dorpen en de vraag hoe een regio eruitziet als de plannen werkelijkheid worden.
De informatiebijeenkomst maakte één ding in ieder geval duidelijk: Zeeuws-Vlamingen zijn bereid het gesprek aan te gaan. Maar zij willen daarbij meer dan mooie vergezichten en landelijke ambities. Zij willen vooral weten wat de plannen concreet betekenen voor hun straat, hun dorp en hun toekomst.