gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Koekoeksnest krijgt steun van VMWZV

hPszN22NcKdw9GCOGchw2JmN5COTzv6s9aWcvZVy

De Vereniging Musea West Zeeuws-Vlaanderen heeft in een brief naar het college en de gemeenteraad van de gemeente Sluis om aandacht gevraagd voor de "bijzondere situatie" waarin Museumcafé Het Koekoeksnet zich bevindt. "Helaas loopt per oktober a.s. na 25 jaar het huurcontract af op zijn huidige locatie. Dit brengt niet alleen de voortzetting van het museum in gevaar, maar ook het behoud van de unieke collectie voor het publiek", schrijft het bestuur van de vereniging in de betreffende brief.

Redactie |  | Aangepast op

De 67-jarige Spiessens stopt in oktober met het museumcafé, maar wil zijn zelfgemaakte instrumenten niet kwijt. Verschillende plannen zijn al ingediend bij de gemeente, maar niets kreeg de reactie waar Ronald op hoopte. "Ik ben al een jaar bezig met alternatieven zoeken", zei hij erover in een interview met Omroep ZVL. Zelfs een bezoekje van wethouder Patricia van de Vijver mocht niet baten: "We wilden zien of we tot een vergelijk konden komen, maar eigenlijk werd al meteen verteld dat mijn huidige plan echt niet door kan gaan."

Meedenken
De vereniging, waar het museum van Ronald ook bij is aangesloten, wil dat het college en de gemeenteraad meedenkt aan een oplossing voor het Koekoeksnest. "Wij willen u vriendelijk doch dringend vragen om met Ronald Spiessens mee te denken over de mogelijkheden die de gemeente zou kunnen bieden om dit initiatief te ondersteunen." Het gaat dan om bijvoorbeeld het zoeken van een tijdelijke locatie voor de containers waar Spiessens zijn kunst in wil opslaan en tentoonstellen en het gaat om het faciliteren van vegunningen.

De brief is verstuurd en staat op de agenda van de commissievergadering van de gemeente Sluis op dinsdag 2 september.

Eerder ging Omroep ZVL al langs bij het Koekoeksnest:

Lees ook

Alarm sirene luchtalarm

Defensie betaalt mee

Luchtalarm blijft toch bestaan

Het luchtalarm verdwijnt toch niet per 1 januari 2028. Dat heeft het kabinet deze week bekendgemaakt. Daarmee lijkt gehoor te zijn gegeven aan zorgen over het volledig verdwijnen van de waarschuwingssirenes.

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

Is het besluit nog om te keren?

Veel verzet tegen besluit brandweerpost Cadzand

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”