gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Kerncentrale

Redactie |  | Aangepast op

[08:37, 31-08-2025] Johnny Willeboordse, Journalist Omroep ZVL: Kom eens met feiten, Provincie Zeeland

Provincie Zeeland weet heel goed hoe groot de kerncentrales worden, dat er grote koeltorens nodig zijn, dat er gezinnen in de polder ongerust zijn en dat de gesprekken aan de keukentafel pas later hebben plaatsgevonden. 

We horen gedeputeerde Jo Annes de Bat zeggen dat de provincie nog helemaal niet weet hoe groot de kerncentrales zullen worden. Dat is heel vreemd, want de plannen voor de kerncentrales zijn van het ministerie.  En de regering heeft duidelijk gemaakt dat het zou gaan om twee enorme Kerncentrales type 3 naar voorbeeld van Hinkley Point C in Engeland. En die kerncentrale is gigantisch groot, kijk de informatie en de beelden online er maar op na. 

Ook zegt de provinciale bestuurder dat hem nu in augustus 2025 nig door deskundigen zou zijn verteld dat er geen koeltorens nodig zouden zijn. Hier word ik nieuwsgierig van. We horen heel graag van De Bat welk bureau dat voor hem zou hebben berekend en ontvangen hier graag de gegevens van, want diverse bureaus laten een totaal andere berekening zien.

Onze voorzitter, Sandra Dieleman uit de Paulinapolder, geeft aan dat de mensen in de Paulinapolder werden overvallen en verrast door een laat briefje op de mat en dat sommige gezinnen in de buurt dit briefje pas vonden nadat de avond in Biervliet met mensen van het ministerie had plaatsgevonden. Dit zijn gewoon controleerbare feiten.  De gezinnen werden half september overvallen door deze plannen, terwijl inmiddels is gebleken dat het gemeentebestuur Terneuzen en provinciaal CDA-dedeputeerde Jo Annes de Bat lopen te flirten met de minister om dit prachtige prestigeproject hier naar toe te halen, nog voordat er ook maar iets aan de bewoners is gevraagd. 

En of wij met zijn allen ongerust zijn, en zeker de mensen in de Paulinapolder, daar kan De Bat al helemaal niet over oordelen. Sorry hoor, maar voor de camera van SBS 6 staat de gedeputeerde met droge ogen te beweren dat de gezinnen in de Paulinapolder zich niet ongerust zouden voelen? Ik denk toch echt dat deze mensen beter zelf weten hoe ze zich voelen dan dat de gedeputeerde zegt dit te weten. Ik ben echt onder de indruk van het aantal loze beweringen wat een bestuurder achter elkaar op één dag kan opnoemen. Ik hoor wel eens vaker bestuurders dingen uit hun duim zuigen, maar dit zijn wel heel veel onwaarheden achter elkaar op één dag!

En als er dan gevraagd wordt aan het college van Zeeland waarom we als bewoners zo laat worden geïnformeerd, dan verschuilt hij zich achter het gemeentebestuur van Terneuzen: Mochten jullie die mensen nog niet hebben geïnformeerd,  dan moet je dat nu maar snel doen. De ruimte in Biervliet stond al een poosje gereserveerd op naam van de gemeente Terneuzen en je maakt ons niet wijs dat er zomaar een ruimte werd gereserveerd zonder dat de gemeente enige kennis had van het doel van die avond en het feit dat er sprekers zouden komen vanuit het ministerie. Ik was op die avond aanwezig en het was een aanfluiting. Ik vroeg of er überhaupt was gekeken naar de vraag of er wel nieuwe Kerncentrales moeten komen in Nederland, mede gezien het feit dat er wereldwijd meer kerncentrales zijn gesloten dan geopend, de afgelopen 20 jaar, en vanwege het feit dat de regering van ons buurland Duitsland onder druk van de bevolking heeft besloten om alle kerncentrales in ons buurland te sluiten. Dan is het wel heel vreemd om als klein landje, wat gewoon vol is met bebouwing en akkerbouw en voor ruimtelijke uitdagingen staat, om te kiezen voor een verouderd systeem wat hier niet past, niet schoon is, de duurste vorm is van energie en ook nog eens te laat zou komen voor de energietransitie. En dan ook nog eens kostbare landbouwgrond op te offeren terwijl Nederland al gewassen uit het buitenland importeert en we meer zelfvoorzienend willen worden. En we hebben geen op…
[08:38, 31-08-2025] Johnny Willeboordse, Journalist Omroep ZVL: Dit is allemaal gestuurd vanuit Edith Kuitert van de actiegroep

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

VEEL VERZET TEGEN BESLUIT SLUITING BRANDWEERPOST CADZAND

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.