gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Hut van spelende kinderen Philippine moet weg; 'Laat de kinderen spelen!'

uP9KTfhlraXlzkXWcoJ8Bq6bR9pw5BIvgphJ5U2U

Het bericht dat de 'illegale' hut in Philippine weg moet, heeft de afgelopen dagen veel los gemaakt. Kinderen reageren verdrietig, ouders zijn boos. Ook omwonenden en andere Zeeuws-Vlamingen reageerden verontwaardigd op het bericht. "Laat de kinderen spelen!", klinkt het vanuit Joël Scherbeijn, vader van twee betrokken kinderen.

Redactie |  | Aangepast op

De dorpsraad van Philippine laat het er ook niet bij zitten en heeft een reactie gegeven op de ontstane ophef - gericht op de gemeente Terneuzen. "Het is jammer dat alles zo is geëscaleerd", schrijft voorzitter Frank Rammeloo in een brief naar wethouder Sonja Suij. "Het gaat om een grote groep kinderen die het initiatief heeft genomen om op een creatieve manier, gesteund door de ouders en buurtbewoners, buiten te spelen. Wat kan daar nou mis mee zijn?" Het zou volgens Rammeloo dan ook iets moeten zijn wat "we met z'n allen moeten koesteren en ondersteunen."

Sloop hut uitstellen
Uitstel had de gemeente al eens gegeven, de hut mocht namelijk blijven staan tot het einde van de zomervakantie. Die periode is nu verstreken, en dus zou de hut tegen de vlakte moeten. Toch laat de dorpsraad het er nog niet bij zitten en wordt er gehoopt op uitstel van de sloop. "We hopen dat er straks kan worden teruggekeken op een leuke en creatieve vakantie. Dit in tegenstelling tot wat nu ervaren wordt als een negatieve opvolging door de gemeente en dat wil niemand. De datum van 22 augustus voor ruiming vinden wij dan ook geen goede inschatting van de situatie", aldus de voorzitter van de dorpsraad.

Handtekeningenactie
Inmiddels is er een handtekeningenactie op poten gezet door de ouders en kinderen die betrokken zijn bij de hut. "We hebben er al 132 verzameld", zegt Joël tevreden. "We hebben nog maar een ochtendje gelopen." Opvallend daarbij is dat alle woningen rondom de hut en de school geweest zijn en iedereen daarbij heeft getekend. "Dan vragen wij ons af: waar komt de klacht vandaan?"

Voorlopig blijft het oordeel dat de hut voor vrijdag 22 augustus verdwenen moet zijn, anders zal die door de gemeente wegehaald worden.

Lees ook

Eindexamenleerlingen geslaagd

Geslaagd voor de middelbare school

"Ik ben zo ontzettend blij"

Donderdagmiddag kregen eindexamenleerlingen het verlossende telefoontje. Mag de vlag naar buiten of moet er nog een herkansing gemaakt worden? Fedde, Naomi en Jady kregen gelukkig goed nieuws te horen.

Gedenkplek Havendijk

Liveblog nasleep ongeval N290

Zeeuws-Vlaanderen in rouw

Een dag na het vreselijke ongeval op de N290 probeert iedereen op zijn of haar manier het nieuws te verwerken. Veel mensen kennen wel iemand die hier nauw bij betrokken is. Middels dit liveblog houden wij jullie op de hoogte van wat er nu gaat gebeuren, zowel op de school De Warande in Axel, als de plek van het ongeval en in de rest van de samenleving. Ook het laatste nieuws van de hulpdiensten zal hier te vinden zijn.

2026.06.11 Vier doden Terhole.00_00_54_05.Still001

Vlaggen halfstok, bloemen en steunbetuigingen van burgemeesters

Grote verslagenheid na drama op N290, vier doden

De verslagenheid in Axel en heel de regio is groot. Bij basisschool De Warande, waar de bij het ongeval betrokken kinderen op school zitten, werden in de loop van de avond bloemen gelegd. Ook de burgemeesters van Hulst en Terneuzen hebben in een statement hun medeleven uitgesproken.

Drie doden bij ernstig ongeval Havendijk_foto4

112 Nieuws

Ongeluk bij Vogelwaarde eist nog een slachtoffer

Inmiddels is bevestigd dat het aantal dodelijke slachtoffers van het ongeval van deze middag in Vogelwaarde is gestegen naar 4. Een 19-jarige bestuurder uit Hulst is inmiddels aangehouden door de politie.

WhatsApp Image 2026-06-11 at 14.53.54

112 Nieuws

Zeer ernstig ongeval bij Vogelwaarde, 3 dodelijke slachtoffers

Op de N290 bij Vogelwaarde heeft een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een auto en meerdere fietsers tijdens hun schoolkamp. Het betreft een klas van De Warande uit Axel. Er zijn drie dodelijke slachtoffers, waarvan twee kinderen en één volwassene. Daarnaast zijn er nog vier gewonden per ambulance vervoerd naar verschillende universitaire ziekenhuizen.

Westerscheldetunnel - 2 ek

"Ze laten ons in de steek"

Frustratie én veel vragen bij ondernemers over afsluiting Westerscheldetunnel

Frustratie, boosheid, zorgen, maar ook voorzichtig begrip. Tijdens een ondernemersbijeenkomst over de gedeeltelijke afsluiting van de Westerscheldetunnel in 2027 bleek dat ondernemers zich grote zorgen maken over de afsluiting van de Oostbuis. Voor sommigen is de impact daarvan groot.