gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Hut van spelende kinderen Philippine moet weg; 'Laat de kinderen spelen!'

uP9KTfhlraXlzkXWcoJ8Bq6bR9pw5BIvgphJ5U2U

Het bericht dat de 'illegale' hut in Philippine weg moet, heeft de afgelopen dagen veel los gemaakt. Kinderen reageren verdrietig, ouders zijn boos. Ook omwonenden en andere Zeeuws-Vlamingen reageerden verontwaardigd op het bericht. "Laat de kinderen spelen!", klinkt het vanuit Joël Scherbeijn, vader van twee betrokken kinderen.

Redactie |  | Aangepast op

De dorpsraad van Philippine laat het er ook niet bij zitten en heeft een reactie gegeven op de ontstane ophef - gericht op de gemeente Terneuzen. "Het is jammer dat alles zo is geëscaleerd", schrijft voorzitter Frank Rammeloo in een brief naar wethouder Sonja Suij. "Het gaat om een grote groep kinderen die het initiatief heeft genomen om op een creatieve manier, gesteund door de ouders en buurtbewoners, buiten te spelen. Wat kan daar nou mis mee zijn?" Het zou volgens Rammeloo dan ook iets moeten zijn wat "we met z'n allen moeten koesteren en ondersteunen."

Sloop hut uitstellen
Uitstel had de gemeente al eens gegeven, de hut mocht namelijk blijven staan tot het einde van de zomervakantie. Die periode is nu verstreken, en dus zou de hut tegen de vlakte moeten. Toch laat de dorpsraad het er nog niet bij zitten en wordt er gehoopt op uitstel van de sloop. "We hopen dat er straks kan worden teruggekeken op een leuke en creatieve vakantie. Dit in tegenstelling tot wat nu ervaren wordt als een negatieve opvolging door de gemeente en dat wil niemand. De datum van 22 augustus voor ruiming vinden wij dan ook geen goede inschatting van de situatie", aldus de voorzitter van de dorpsraad.

Handtekeningenactie
Inmiddels is er een handtekeningenactie op poten gezet door de ouders en kinderen die betrokken zijn bij de hut. "We hebben er al 132 verzameld", zegt Joël tevreden. "We hebben nog maar een ochtendje gelopen." Opvallend daarbij is dat alle woningen rondom de hut en de school geweest zijn en iedereen daarbij heeft getekend. "Dan vragen wij ons af: waar komt de klacht vandaan?"

Voorlopig blijft het oordeel dat de hut voor vrijdag 22 augustus verdwenen moet zijn, anders zal die door de gemeente wegehaald worden.

Lees ook

Archief_112_Politie B-klasse Zonsondergang polder

112 Nieuws

Drie rijbewijzen ingenomen na straatrace in Zaamslag

De politie heeft dinsdagavond drie rijbewijzen ingevorderd nadat meerdere bestuurders in Zaamslag waren betrapt op deelname aan een straatrace. Daarbij werden snelheden gemeten tot 127 kilometer per uur.

Autowrak ramp Terhole

112 Nieuws

Verdachte dodelijk ongeluk Terhole nog eens 30 dagen vast

De verdachte van het dodelijk ongeluk bij Terhole blijft nog eens 30 dagen langer vastzitten. Dit heeft de raadkamer van de rechtbank Zeeland-West-Brabant vandaag beslist en bekendgemaakt.

ongeval ossenisse4

112 Nieuws

Auto komt in sloot terecht bij Ossenisse, bestuurder naar ziekenhuis

Bij een eenzijdig ongeval aan de Groenestraat bij Ossenisse is dinsdagmiddag een personenauto in een sloot terechtgekomen. De bestuurder is ter controle overgebracht naar het ziekenhuis.

Sandra Dieleman

"Dit gaat veel verder dan alleen de Paulinapolder"

Bewoners geschrokken na informatieavond over voorkeursrecht

De informatieavond die maandagavond 22 juni in de CO3 Campus werd gehouden over het voorkeursrecht dat het Rijk wil vestigen in en rond de Paulinapolder heeft bij veel bewoners voor onrust gezorgd. Er waren ongeveer 50 mensen bij de informatieavond aanwezig. Waar de aandacht de afgelopen tijd vooral uitging naar de mogelijke komst van nieuwe kerncentrales, werden veel inwoners nu voor het eerst geconfronteerd met de directe gevolgen van de plannen voor hun eigen woning of grond.

Groede Noordzeestrand - ©Eugène Kruijsse

Geen bingo en korter school

Zeeuws-Vlaamse hitte vraagt om nodige aanpassingen

De zomerse temperaturen van de laatste dagen en de nog warmere dagen die eraan komen, zorgen ervoor dat scholen, verenigingen, zorginstellingen en organisaties van evenementen de nodige maatregelen nemen. Zo worden activiteiten afgelast of gaan ze in aangepaste vorm door.

Boomkikkers 1

‘We zijn ontzettend blij en ook wel een beetje trots’

Van 150 naar ruim 3600 boomkikkers

Gifgroene kikkers met zwarte strepen en zuignapjes aan de poten, dat klinkt als een beestje uit de dierentuin, maar niets is minder waar! West-Zeeuws-Vlaanderen is namelijk één van de belangrijkste leefgebieden van de boomkikker. Dertig jaar geleden waren ze hier bijna uitgestorven, maar door het opschonen en aanleggen van poelen, het verbinden van natuurgebieden en de inzet van heel veel vrijwilligers is de boomkikker inmiddels weer helemaal terug. Begin mei werden er ruim 3600 geteld en dat is goed nieuws: “We hebben vorig jaar het Boomkikkerfonds zelfs opgeheven", aldus de enthousiaste ex-secretaris Theo Aernoudts.