gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Hut van spelende kinderen Philippine moet weg; 'Laat de kinderen spelen!'

uP9KTfhlraXlzkXWcoJ8Bq6bR9pw5BIvgphJ5U2U

Het bericht dat de 'illegale' hut in Philippine weg moet, heeft de afgelopen dagen veel los gemaakt. Kinderen reageren verdrietig, ouders zijn boos. Ook omwonenden en andere Zeeuws-Vlamingen reageerden verontwaardigd op het bericht. "Laat de kinderen spelen!", klinkt het vanuit Joël Scherbeijn, vader van twee betrokken kinderen.

Redactie |  | Aangepast op

De dorpsraad van Philippine laat het er ook niet bij zitten en heeft een reactie gegeven op de ontstane ophef - gericht op de gemeente Terneuzen. "Het is jammer dat alles zo is geëscaleerd", schrijft voorzitter Frank Rammeloo in een brief naar wethouder Sonja Suij. "Het gaat om een grote groep kinderen die het initiatief heeft genomen om op een creatieve manier, gesteund door de ouders en buurtbewoners, buiten te spelen. Wat kan daar nou mis mee zijn?" Het zou volgens Rammeloo dan ook iets moeten zijn wat "we met z'n allen moeten koesteren en ondersteunen."

Sloop hut uitstellen
Uitstel had de gemeente al eens gegeven, de hut mocht namelijk blijven staan tot het einde van de zomervakantie. Die periode is nu verstreken, en dus zou de hut tegen de vlakte moeten. Toch laat de dorpsraad het er nog niet bij zitten en wordt er gehoopt op uitstel van de sloop. "We hopen dat er straks kan worden teruggekeken op een leuke en creatieve vakantie. Dit in tegenstelling tot wat nu ervaren wordt als een negatieve opvolging door de gemeente en dat wil niemand. De datum van 22 augustus voor ruiming vinden wij dan ook geen goede inschatting van de situatie", aldus de voorzitter van de dorpsraad.

Handtekeningenactie
Inmiddels is er een handtekeningenactie op poten gezet door de ouders en kinderen die betrokken zijn bij de hut. "We hebben er al 132 verzameld", zegt Joël tevreden. "We hebben nog maar een ochtendje gelopen." Opvallend daarbij is dat alle woningen rondom de hut en de school geweest zijn en iedereen daarbij heeft getekend. "Dan vragen wij ons af: waar komt de klacht vandaan?"

Voorlopig blijft het oordeel dat de hut voor vrijdag 22 augustus verdwenen moet zijn, anders zal die door de gemeente wegehaald worden.

Lees ook

Sluis Belfort EK

Gemeente Sluis houdt 13,7 miljoen over

De gemeente Sluis heeft het begrotingsjaar 2025 afgesloten met een flinke financiële opsteker. Onder de streep houdt de gemeente een positief saldo over van maar liefst 13,7 miljoen euro. Dat is 2,6 miljoen euro meer dan waar eind vorig jaar op werd gerekend.

WhatsApp Image 2026-06-13 at 11.31.47

'Namens de familie' probeert gezinnen de regie te geven

Nabestaanden ongeval Vogelwaarde krijgen steun bij media-aandacht

De families die getroffen zijn door het verkeersdrama op de N290 vorige week bij Vogelwaarde krijgen van diverse kanten ondersteuning. Bijvoorbeeld van Slachtofferhulp, maar ook van ‘’Namens de familie’’. Dat is een organisatie die valt onder Slachtofferhulp en die de families helpt met de tsunami aan media-aandacht die loskwam na het incident met vier dodelijke slachtoffers.

Zelfmoordpreventie Bennie de Putter

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien”

'1K Z1E J3'- bankje onthuld in Sas van Gent

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien.” Dit bordje prijkt nu op het bankje bij het Dr. van Loypark in Sas van Gent. '1K Z1E J3’ is onderdeel van een landelijke campagne van Stichting 113 Zelfmoordpreventie en moet het gesprek over suïcide en mentale gezondheid openbreken.

Gouden Heup ZorgSaam

Beste heupzorg van Nederland

ZorgSaam wint ‘Gouden Heup’

De vakgroep orthopedie van ZorgSaam heeft de Golden Hip Award 2025 in de wacht gesleept. Het ziekenhuis is daarmee uitgeroepen tot het beste 'Best practice-ziekenhuis' van Nederland op het gebied van heupfractuurzorg.

Archief_112_Ambu met politiebus

112 Nieuws

Wielrenner overleden op parallelweg langs N251 bij Aardenburg

Op de oostelijke parallelweg langs de N251 bij Aardenburg is woensdagochtend een wielrenner overleden. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse, maar hulp mocht niet meer baten.

Frans Brouwers Museum het Bolwerk

Turkse ambassadeur naar IJzendijke

Eeuwenoude relatie tussen Nederland en Turkije belicht

Wat hebben de Staats-Spaanse Linies en de relatie tussen Nederland en Turkije met elkaar gemeen? Op vrijdag 26 juni staat die historische verbinding centraal tijdens een lezing in Museum Het Bolwerk in IJzendijke. Een speciale gast daarbij is de Turkse ambassadeur in Nederland, die tijdens de bijeenkomst een voordracht zal verzorgen.