gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Hulst, Sluis en Terneuzen ondertekenen akkoord energietransitie

8t2YQxPuPpB9xohiEznTuujaTixFHtja9P9zE2Fj

De drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn samen met de andere tien Zeeuwse gemeenten tot een akkoord gekomen om de samenwerking op het gebied van energietransitie en CO2-reductie te versterken. Woensdag werd de alle wethouders een handtekening gezet onder het akkoord. Het doel is onder andere om efficiënter samen te werken en maatschappelijke kosten te verlagen.

Redactie |  | Aangepast op

De gemeenten gaan met een aantal thema's aan de slag. Denk aan de voorbereiding van wijken en woningen op een aardgasvrije toekomst en het stimuleren van hergebruik van materialen en grondstoffen. 

Eerdere samenwerking tussen de gemeente was al succesvol op het gebied van het Zeeuws Isolatieprogramma (ZIP). Met dit programma kunnen inwoners subsidie aanvragen voor isolatiemaatregelen. Halverwege 2024 ging dit van start en inmiddels zijn al meer dan 10.000 aanvragen behandeld. Het doel is om meer van dit soort samenwerkingen aan te gaan. Daarnaast helpt het mee met het tegen gaan van energiearmoede, wat ook een terugekerend thema is in het akkoord. Energiearmode betekent dat inwoners hun energiekosten niet kunnen betalen of uit hangt voor hoge kosten de verwarming uitzetten. "Een geïsoleerd huis draagt bij aan een lagere energierekening en meer comfort in huis. De subsidie van het ZIP is daarom relevant voor inwoners die financiële hulp kunnen gebruiken bij het isoleren. Gemeenten willen samen deze inwoners opzoeken en extra ondersteuning bieden", legt RES uit. 

De ondertekening vond plaats tijdens het thema-overleg Klimaat, Energie en Milieu van het Overleg Zeeuwse Overheden. Het is een samenwerking tussen de Zeeuwse overheden waarin krachten worden gebundeld om te werken aan gemeenschappeljike Zeeuwse opgaven.

Foto: RES Zeeland

Lees ook

Gedenkplek Havendijk

Liveblog nasleep ongeval N290

Zeeuws-Vlaanderen in rouw

Een dag na het vreselijke ongeval op de N290 probeert iedereen op zijn of haar manier het nieuws te verwerken. Veel mensen kennen wel iemand die hier nauw bij betrokken is. Middels dit liveblog houden wij jullie op de hoogte van wat er nu gaat gebeuren, zowel op de school De Warande in Axel, als de plek van het ongeval en in de rest van de samenleving. Ook het laatste nieuws van de hulpdiensten zal hier te vinden zijn.

2026.06.11 Vier doden Terhole.00_00_54_05.Still001

Vlaggen halfstok, bloemen en steunbetuigingen van burgemeesters

Grote verslagenheid na drama op N290, vier doden

De verslagenheid in Axel en heel de regio is groot. Bij basisschool De Warande, waar de bij het ongeval betrokken kinderen op school zitten, werden in de loop van de avond bloemen gelegd. Ook de burgemeesters van Hulst en Terneuzen hebben in een statement hun medeleven uitgesproken.

Drie doden bij ernstig ongeval Havendijk_foto4

112 Nieuws

Ongeluk bij Vogelwaarde eist nog een slachtoffer

Inmiddels is bevestigd dat het aantal dodelijke slachtoffers van het ongeval van deze middag in Vogelwaarde is gestegen naar 4. Een 19-jarige bestuurder uit Hulst is inmiddels aangehouden door de politie.

WhatsApp Image 2026-06-11 at 14.53.54

112 Nieuws

Zeer ernstig ongeval bij Vogelwaarde, 3 dodelijke slachtoffers

Op de N290 bij Vogelwaarde heeft een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden tussen een auto en meerdere fietsers tijdens hun schoolkamp. Het betreft een klas van De Warande uit Axel. Er zijn drie dodelijke slachtoffers, waarvan twee kinderen en één volwassene. Daarnaast zijn er nog vier gewonden per ambulance vervoerd naar verschillende universitaire ziekenhuizen.

Westerscheldetunnel - 2 ek

"Ze laten ons in de steek"

Frustratie én veel vragen bij ondernemers over afsluiting Westerscheldetunnel

Frustratie, boosheid, zorgen, maar ook voorzichtig begrip. Tijdens een ondernemersbijeenkomst over de gedeeltelijke afsluiting van de Westerscheldetunnel in 2027 bleek dat ondernemers zich grote zorgen maken over de afsluiting van de Oostbuis. Voor sommigen is de impact daarvan groot.

Peter Van Kouteren

Trots in de Kirke Westdorpe

Door de ogen van opa: Het levenswerk van Léons de Buck

In MFC ‘de Kirke’ in Westdorpe is een bijzondere overzichtstentoonstelling te bewonderen. De expositie staat volledig in het teken van het levenswerk van de Westdorpse kunstenaar wijlen Léons de Buck. Zijn trotse kleinkind Peter van Kouteren was vroeger vaak in het atelier bij zijn opa te vinden.