gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Gratis soep in Oostburg

BsPzTMtGpnjXBsP5WkjEEXD4uOIqYwyebd0QR49H
Redactie |  | Aangepast op

Maandag begint de landelijke ‘Verspillingsvrije week’. Dit initiatief stimuleert het zorgvuldig omgaan met voedsel en probeert mensen bewust te maken van de hoeveelheid voedsel die onnodig in de afvalbak beland. De gemeente Sluis doet mee met deze week en biedt op woensdag 10 september gratis soep aan: “Die uiteraard gemaakt is met behulp van ingrediënten die anders weggegooid zouden worden”, aldus wethouden Ben van Assche.    

Een kwart van al het voedsel in Nederland, wordt nooit opgegeten. Deze statistiek zorgt voor veel negatieve effecten: “Al dat eten wordt verbouwd, verwerkt, vervoerd, gekoeld en warm gemaakt”, aldus de landelijke campagne. “We stoppen er veel energie in. Energie die de aarde opwarmt. Daarom is het belangrijk dat we zo min mogelijk eten weggooien.” Daar sluit de gemeente Sluis zich graag bij aan: “We geven niet alleen soep weg. De hele week plaatsen we online praktische tips die goed zijn voor het milieu én de portemonnee", aldus wethouder Ben van Assche.   

Op is op 
Voor mensen die het initiatief steunen, of gewoon zin hebben in een kopje soep, wordt er tussen 17:00 en 19:00 uur op het gemeentehuis in Oostburg soep uitgedeeld. Ook is hier een boekje verkrijgbaar met verspillingsvrije recepten waarin ook lokale producten zijn verwerkt. “We laten zo zien én proeven hoe lekker en voedzaam een maaltijd kan zijn van restjes”, aldus de gemeente Sluis. Daarbij benadrukt wethouder van Assche wel dat er niet te veel soep is gemaakt: “We willen natuurlijk voorkomen dat we soep overhouden. We zijn ten slotte bezig om verspilling te voorkomen.” Daarom geldt voor de soep de bekende uitspraak “op is op”.  

Lees ook

Alarm sirene luchtalarm

Defensie betaalt mee

Luchtalarm blijft toch bestaan

Het luchtalarm verdwijnt toch niet per 1 januari 2028. Dat heeft het kabinet deze week bekendgemaakt. Daarmee lijkt gehoor te zijn gegeven aan zorgen over het volledig verdwijnen van de waarschuwingssirenes.

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

Is het besluit nog om te keren?

Veel verzet tegen besluit brandweerpost Cadzand

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”