gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Gratis soep in Oostburg

BsPzTMtGpnjXBsP5WkjEEXD4uOIqYwyebd0QR49H
Redactie |  | Aangepast op

Maandag begint de landelijke ‘Verspillingsvrije week’. Dit initiatief stimuleert het zorgvuldig omgaan met voedsel en probeert mensen bewust te maken van de hoeveelheid voedsel die onnodig in de afvalbak beland. De gemeente Sluis doet mee met deze week en biedt op woensdag 10 september gratis soep aan: “Die uiteraard gemaakt is met behulp van ingrediënten die anders weggegooid zouden worden”, aldus wethouden Ben van Assche.    

Een kwart van al het voedsel in Nederland, wordt nooit opgegeten. Deze statistiek zorgt voor veel negatieve effecten: “Al dat eten wordt verbouwd, verwerkt, vervoerd, gekoeld en warm gemaakt”, aldus de landelijke campagne. “We stoppen er veel energie in. Energie die de aarde opwarmt. Daarom is het belangrijk dat we zo min mogelijk eten weggooien.” Daar sluit de gemeente Sluis zich graag bij aan: “We geven niet alleen soep weg. De hele week plaatsen we online praktische tips die goed zijn voor het milieu én de portemonnee", aldus wethouder Ben van Assche.   

Op is op 
Voor mensen die het initiatief steunen, of gewoon zin hebben in een kopje soep, wordt er tussen 17:00 en 19:00 uur op het gemeentehuis in Oostburg soep uitgedeeld. Ook is hier een boekje verkrijgbaar met verspillingsvrije recepten waarin ook lokale producten zijn verwerkt. “We laten zo zien én proeven hoe lekker en voedzaam een maaltijd kan zijn van restjes”, aldus de gemeente Sluis. Daarbij benadrukt wethouder van Assche wel dat er niet te veel soep is gemaakt: “We willen natuurlijk voorkomen dat we soep overhouden. We zijn ten slotte bezig om verspilling te voorkomen.” Daarom geldt voor de soep de bekende uitspraak “op is op”.  

Lees ook

IMG_3938

112 Nieuws

Busje rijdt kantine van HSV Hoek binnen na onwelwording

Woensdagavond is een busje binnen gereden in de voetbalkantine van HSV Hoek. Niemand raakte gewond.

Wachtrij Vliegende Vaart voor zwembaden - ©Omroep ZVL

Meer dan 1,5 uur

Lange wachtrijen voor registratie zwembaden Terneuzen

Sinds dit jaar moet je bij de zwembaden van de gemeente Terneuzen vooraf registreren om toegang te krijgen. Omdat dit niet overal op locatie kan, moet iedereen daarvoor langskomen bij de Vliegende Vaart. Deze dagen levert dat vooral hele lange wachtrijen op. Zo stond er woensdagmiddag een rij van ongeveer anderhalf uur. "Ik hoop dat we straks een frisse duik kunnen nemen."

Philippine mossel

Philippine trapt mosselseizoen feestelijk af tijdens groeiend GOM-event

In Philippine is het mosselseizoen officieel geopend tijdens de derde editie van het GOM-event: de Grand Opening Mosselseizoen. Waar het evenement tot drie jaar geleden alleen toegankelijk was voor genodigden en restaurateurs, kreeg het sindsdien een nieuw jasje als netwerkevent. Dat blijkt een succes: jaar na jaar groeit de belangstelling en daarmee ook het evenement zelf.

Archief_112_Politie koppel agent_1

112 Nieuws

Veertien bekeuringen uitgedeeld tijdens onopvallende politiecontrole in Terneuzen

De politie heeft dinsdag tijdens een onopvallende surveillance in de gemeente Terneuzen in totaal veertien bekeuringen uitgedeeld voor uiteenlopende overtredingen.

Agendapagina Omroep ZVL

Wie weet komen we langs

Stuur je eigen evenement in voor de agendapagina van Omroep ZVL

Heb jij een evenement en wil je die extra onder de aandacht brengen? Stuur hem dan in via het nieuwe aanmeldformulier bovenin de agendapagina.

bouw nieuwbouw ontwerp

Bouw MFA Hoek kan écht niet sneller: "Veiligheid gaat voor tempo"

"Het gaat niet sneller dan het gaat.” Dat stelt wethouder Sonja Suij tijdens een commissievergadering dinsdagavond over de uitgestelde oplevering van de multifunctionele accommodatie (MFA) in Hoek. Raadsleden dringen erop aan om tempo te maken. “We moeten ook letten op veiligheid."