gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

‘Deze dagen wil je niet missen’ Germen Modde over carnaval in Aardenburg

Germen Modde is al zo lang hij zich kan herinneren betrokken bij carnaval. Als kind liep hij al mee in de optochten en inmiddels is hij voorzitter van de carnavalsvereniging in Aardenburg. Nog altijd zet hij zich met veel enthousiasme in voor de festiviteiten in de stad.

Rens Schuit |  | Aangepast op

Op 14 februari barst voor de 51e keer het carnavalsfeest los in Aardenburg. Voor Germen beginnen de voorbereidingen al maanden eerder. Sinds oktober is hij druk bezig met het regelen van advertenties voor de carnavalskrant en met de bouw van de prinsenwagen.

Vier rijden dik
De optocht in Aardenburg trekt al jaren veel bekijks uit de regio. De afgelopen jaren is het aantal toeschouwers alleen maar verder opgelopen. “Het is prachtig om te zien hoe het publiek soms vier rijen dik staat te kijken”, vertelt hij enthousiast. Ook tijdens de kroegentochten is de groei goed zichtbaar. “Vooral op zaterdag en maandag is het heel druk”, zegt Germen. “Dan puilen de cafés echt uit.” Het aantal deelnemers aan de optocht is in de afgelopen twintig jaar zelfs verdubbeld.

Aardenburg is de enige plaats in West-Zeeuws-Vlaanderen waar carnaval op georganiseerde wijze wordt gevierd. Daarom trekken veel Zeeuws-Vlamingen tijdens de carnavalsdagen naar de stad. Om al deze bezoekers een gevarieerd programma te bieden, worden er tal van activiteiten georganiseerd. “We hebben voor ieder wat wils”, aldus Germen.

Strengere regels
Toch wordt het organiseren van carnaval er niet eenvoudiger op. Er komen steeds strengere regels bij kijken. “Voor de wagens wordt het steeds lastiger om mee te doen aan de optocht”, legt Germen uit. “Het is moeilijker om een geschikte bouwlocatie te vinden en ook het verzekeren van de wagen tijdens de optocht brengt steeds meer uitdagingen met zich mee.”

Waar zijn liefde voor carnaval precies vandaan komt, weet hij zelf niet goed. “Dat zit in je of dat zit niet in je”, zegt Germen. “Als je ermee bent opgegroeid, zijn het toch een paar dagen per jaar die je absoluut niet wilt missen.”

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

VEEL VERZET TEGEN BESLUIT SLUITING BRANDWEERPOST CADZAND

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.