gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Bewoners De Knol "gegijzeld vanwege mogelijke komst hoogspanningsstation"

Ai89rkEzTZ5sOgPwFdtJWWu09NT8id9eRMiAHsQk

Geluidsoverlast, waardedaling van hun huis en straling: dat zijn een aantal zorgen waar inwoners van De Knol bang voor zijn. De kans is groot dat in 'hun tuin' een hoogspanningstation, goed voor 380 KV en ongeveer 25 voetbalvelden groot, wordt gerealiseerd. Benjamin van der Spek en Wilco van der Meer, inwoners van De Knol, waren te gast bij GO in de Regio. "We voelen ons gegijzeld"

Redactie |  | Aangepast op

"Het ding wordt echt gigantisch groot", stelt Van der Spek, "het wordt een industrieel complex met hekken en betonnen wanden. We hebben van lotgenoten elders vernomen dat je dag en nacht een bromtoon hoort. We wonen nu naast een mooi stukje Zeeuws landschap, straks wonen we naast een hinderlijke frabriek." Toegegeven: het ei is nog niet helemaal uitgebroed en de locatie van het hoogspanningsstation ligt nog niet vast. Maar volgens de inwoners van De Knol wijst aller erop dat de akker bij hun woningen wordt aangewezen als definitieve locatie. In januari gaf Van der Spek al tijdens een inspreekmoment op een commissievergadering aan weinig vertrouwen te hebben de gemeenteraad: "We betwijfelen of de alternatieven serieus overwogen worden.”

Bromtoon en straling
Naast het feit dat het mooie uitzicht wordt verpest, verwacht Van der Meer 24 uur per dag een zware bromtoon te horen als het hoogspanningsstation er is: "Ik heb gehoord dat je er helemaal dol van wordt als die bromtoon continu aanwezig is." 
Overheidsadviezen rondom straling zijn wisselend en verwarrend, volgens Van der Spek: "Het RIVM zegt dat je vanwege je gezondheid ver van dit soort straling vandaan moet blijven, het ministerie en Tennet ontkennen dit dan weer. Maar ik heb inmiddels veel wetenschappelijke artikelen hierover gelezen en ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk sprake is van gevaarlijke straling. Vooral bij kinderen, maar ook bij volwassenen kan het leukemie, hersentumoren en alzheimer veroorzaken. Als je weet dat dit ellende veroorzaakt, waarom zie je deze locatie dan überhaupt als optie? Er is voldoende ruimte op industrieterreinen in de omgeving." 

"Als je weet dat dit ellende veroorzaakt, waarom zie je deze locatie dan üpberhaupt als optie?  Er is voldoende ruimte op industrieterreinen in de omgeving."

 

Gegijzeld
Inwoners van De Knol voelen zich met de rug tegen de muur staan, volgens de heren. "We worden wanhopig hiervan en voelen ons gegijzeld. Natuurlijk willen we de economische ontwikkeling van Zeeuws-Vlaanderen niet in de weg staan, maar dit mag niet de gezondheid van onze burgers slopen. Waarom grijpen ze andere mogelijkheden niet aan?" Want andere mogelijkheden zijn er, gaf minister Jetten twee weken geleden aan. Volgens hem liggen nog verschillende mogelijke locaties open. "Voor ons lijkt het er niet op",  aldus Van der Spek, "de gemeente vertelt er alles aan te doen om overlast voor omwonenden te voorkomen, toch wijzen de pijlen iedere keer weer naar De Knol." Ookal is het de bedoeling dat het hoogspanningstation in 2029 operationeel is, willen ze er op tijd bij zijn met hun bezwaren: "Als de beslissing eenmaal is genomen, is het moeilijk terug te draaien."

Luister hier naar het gesprek (en de bromtoon die een hoogspanningsstation veroorzaakt): 


Lees ook: 

www.omroepzvl.nl/zorgen-rondom-komst-380kv-hoogspanningsstation

www.omroepzvl.nl/minister-jetten-nog-geen-voorkeurslocatie-voor-380kv-station


 

Lees ook

IMG_3938

112 Nieuws

Busje rijdt kantine van HSV Hoek binnen na onwelwording

Woensdagavond is een busje binnen gereden in de voetbalkantine van HSV Hoek. Niemand raakte gewond.

Wachtrij Vliegende Vaart voor zwembaden - ©Omroep ZVL

Meer dan 1,5 uur

Lange wachtrijen voor registratie zwembaden Terneuzen

Sinds dit jaar moet je bij de zwembaden van de gemeente Terneuzen vooraf registreren om toegang te krijgen. Omdat dit niet overal op locatie kan, moet iedereen daarvoor langskomen bij de Vliegende Vaart. Deze dagen levert dat vooral hele lange wachtrijen op. Zo stond er woensdagmiddag een rij van ongeveer anderhalf uur. "Ik hoop dat we straks een frisse duik kunnen nemen."

Philippine mossel

Philippine trapt mosselseizoen feestelijk af tijdens groeiend GOM-event

In Philippine is het mosselseizoen officieel geopend tijdens de derde editie van het GOM-event: de Grand Opening Mosselseizoen. Waar het evenement tot drie jaar geleden alleen toegankelijk was voor genodigden en restaurateurs, kreeg het sindsdien een nieuw jasje als netwerkevent. Dat blijkt een succes: jaar na jaar groeit de belangstelling en daarmee ook het evenement zelf.

Archief_112_Politie koppel agent_1

112 Nieuws

Veertien bekeuringen uitgedeeld tijdens onopvallende politiecontrole in Terneuzen

De politie heeft dinsdag tijdens een onopvallende surveillance in de gemeente Terneuzen in totaal veertien bekeuringen uitgedeeld voor uiteenlopende overtredingen.

Agendapagina Omroep ZVL

Wie weet komen we langs

Stuur je eigen evenement in voor de agendapagina van Omroep ZVL

Heb jij een evenement en wil je die extra onder de aandacht brengen? Stuur hem dan in via het nieuwe aanmeldformulier bovenin de agendapagina.

bouw nieuwbouw ontwerp

Bouw MFA Hoek kan écht niet sneller: "Veiligheid gaat voor tempo"

"Het gaat niet sneller dan het gaat.” Dat stelt wethouder Sonja Suij tijdens een commissievergadering dinsdagavond over de uitgestelde oplevering van de multifunctionele accommodatie (MFA) in Hoek. Raadsleden dringen erop aan om tempo te maken. “We moeten ook letten op veiligheid."