gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

24 Oostburg: blaren, pijn maar vooral vrolijke gezichten

R68hnKBVzweGQY6AV3eryiX3rexuF6ASo2MpGc2Z

Uitdaging volbracht: zaterdagmorgen in alle vroegte arriveerden de eerste wandelaars van de 24 uur van Oostburg bij sportcomplex de Eenhoorn. "De eerste deelnemer kwam om 6 uur vanmorgen binnen," vertelt Theo Dierikx van Wandelvereniging Voor de Wind, "die had binnen 11 uur 80 kilometer gewandeld. De eerste die 106 kilometer had gelopen arriveerde om 7 uur vanmorgen. Ze lopen écht snel." 

Redactie |  | Aangepast op

Zaterdag is het niet alleen Koningsdag in Oostburg: het valt dit jaar samen met de 24 uur van Oostburg, die al vijf jaar lang op de laatste vrijdag en zaterdag van april wordt georganiseerd. Minder geoefende wandelaars beginnen aan een kortere wandeling; getrainde lopers vertrokken vrijdagavond om 19 uur al. Zij kunnen kiezen tussen 80, 100 of 106 kilometer. Een ongelooflijk staaltje doorzettingsvermogen is vereist. 

Koninklijk lintje
Wouter Brakman van Omroep ZVL staat zaterdagmiddag aan de finish, samen met organisator Theo Dierikx. Voor hem is het extra feestelijk, want vrijdag nog werd hij overvallen door burgemeester Marga Vermue; hij ontving een koninklijke onderscheiding voor al het vrijwilligerswerk dat hij doet, niet alleen voor de wandelvereniging, maar ook voor de scouting, stadsraad en carnaval in Oostburg. "Ik doe veel ja, maar ik vind het leuk",  vertelt hij toch wel trots, maar ook wel bescheiden; "maar waarom moet ik hiervoor een lintje krijgen?"

De rest van koningsdag houdt Theo zich bezig met wandelaars opvangen, bij rustposten assisteren en medailles uitdelen. Volgend jaar weer? "Natuurlijk! We maken hier een traditie van!"

Lees ook: www.omroepzvl.nl/106-kilometer-wandelen-in-24-uur-eitje

Foto: Theo moedigt ook lopers aan tijdens hun laatste meters. 

l1nl5LxVmMtcnaYNtqvETFl5UaA552HqO0jIl4EN

Lees ook

641e79b9-07c2-4e08-8e0a-bf9b5f554fc5

112 Nieuws

Politie verspreidt signalement gewapende overvaller Terneuzen

De politie heeft rond 18:30 uur het signalement verspreid van een overvaller. De politie benadrukt de man niet zelf te benaderen.

WhatsApp Image 2026-06-14 at 18.57.40

Stille Tocht in Axel brengt mensen samen: ‘Je wilt wát doen’

Duizenden mensen, vrijwel allemaal gekleed in het wit, trokken tijdens de Stille Tocht in Axel door de straten. Deze werd zondag 14 juni georganiseerd ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het tragische ongeval op de N290. De indrukwekkende opkomst maakte diepe indruk op deelnemers, nabestaanden en organisatoren. In deze compilatie blikken initiatiefnemers Mylo en Angie en de Terneuzense burgemeester Weerwind terug op een avond die begon als een bescheiden idee, maar uitgroeide tot een massaal teken van saamhorigheid en medeleven.

nesse

Infoavond zet koers naar groots Belgisch-Zeeuws cultuurjaar rond 200 jaar Kanaal Gent–Terneuzen

Hoewel Gent uiteindelijk niet werd geselecteerd als Culturele Hoofdstad van Europa 2030, krijgt de samenwerking tussen Gent en Zeeland toch een vervolg. De vele plannen, ideeën en samenwerkingsverbanden die tijdens de kandidatuurperiode ontstonden, vormen nu de basis voor ‘Water als Weefsel: Kanaal 2027’, een groots cultureel themajaar rond de viering van 200 jaar Kanaal Gent–Terneuzen.

Brutale balkons  (5)

Expo brutale balkons gestart

Brutaal kunstwerk in Terneuzen zoekt uitbreiding

Een mooi, bijzonder, vrolijk balkon, of één met een bijzondere boodschap. De expositie van de Brutale Balkons is dit weekend in het stadhuis van Terneuzen van start gegaan. De hele zomer blijven ze staan, en het is de bedoeling dat er nog veel meer bijkomen. Iedereen mag er een, of zelfs meerdere maken.

WhatsApp Image 2026-06-14 at 17.55.28

Driekwart ton meer dan vorig jaar

Delta Ride for the Roses: opnieuw recordopbrengst

Meer deelnemers dan ooit en een hoger bedrag dan ooit. In totaal werd tijdens de Delta Ride for the Roses €645.175 opgehaald dit weekend.

Bijeenkomst ondernemers tunnel ijzendijke

'Hadden jullie niet een derde tunnelbuis kunnen bouwen?'

Veel vragen over sluiting van de Tunnel

Frustratie, boosheid, zorgen, maar ook voorzichtig begrip. Dat was de rode draad tijdens de ondernemersbijeenkomst over de gedeeltelijke afsluiting van de Westerscheldetunnel in 2027. Vier maanden lang gaat de Oostbuis dicht voor groot onderhoud, met grote gevolgen voor ondernemers aan beide kanten van de Westerschelde. De boodschap vanuit de zaal was duidelijk: hoe moeten wij straks nog ondernemen?