gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

"Help! Doe ons dit niet aan" - bezorgde inwoners over AZC Terneuzen

YofvHSgsEaCAcuyIN6I7uaC1X98r0Y08wG65pJXK

Er zijn bij de gemeente Terneuzen meerdere noodkreten binnengekomen van bezorgde inwoners: zij zijn verontrust over de komst van een AZC aan de Handelspoort. Donderdag wordt hier tijdens de eerste gemeenteraadsvergadering van het seizoen een beslissing over genomen. Inwoners van de wijk Driewegen stuurden samen een brief, maar er kwamen ook heel wat afzonderlijke brieven binnen. 

Redactie |  | Aangepast op

“Help! Gemeente, doe ons dit niet aan”- een anonieme inwoner 

In de brieven valt begrip te lezen voor de noodzaak van opvang van statushouders, maar niet voor de beoogde locatie. “We maken ons ernstig zorgen", stellen ze in de gezamenlijke brief, “maar de plaats is niet geschikt, vlak bij een woonwijk en een middelbare school.” Zij wijzen op incidenten en schermutselingen die in andere gemeenten hebben plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld in Vlaardingen: “Daar durven mensen hun kinderen niet meer op straat te laten spelen omdat ze worden lastiggevallen.”  

Voormalige bibliotheek
Omwonenden wijzen vooral op incidenten verderop in den lande. Maar hoe zit dat eigenlijk met de voormalige bibliotheek in Terneuzen? Ook daar zijn asielzoekers opgevangen. Toen de noodlocatie net geopend was, konden er 75 mensen slapen. "Daar was weinig overlast", volgens Ingrid Wojtal van Sociaal Terneuzen, "en als er iets was, is dat steeds goed opgelost. Het politiebureau is om de hoek." Toch kun je de opvang in de voormalige bieb niet vergelijken met de opvang aan de Handelspoort, volgens Wojtal: "In de bieb ging het om noodopvang; de Handelspoort is een opvang voor een periode van tien jaar op nog geen veertig meter afstand van de eerste huizen. Bovendien gaat het hier om een 'Regionale Opvang Locatie' (ROL); er is veel wisseling van bewoners en een goede integratie is nagenoeg onmogelijk. In de voormalige bieb ging het om vaste bewoners, en ook veel minder in aantal dan in de Handelspoort." Een ROL kun je omschrijven als een tussenstation: het biedt tijdelijk onderdak aan statushouders en kansrijke asielzoekers. Wojtal maakt zich zorgen om de ongeveer 170 inwoners van de wijk Driewegen: "Het gaat om 200 statushouders tegenover een wijk met 170 inwoners."

"Wij willen laten zien hoe de huisvesting voor deze groepen op een effectieve en humane manier kan worden georganiseerd"- Redoko B.V. 

Vastgoedbedrijf Rekodo BV, dat het pand in bezit heeft, ziet juist kansen voor Handelspoort 1: “Het is bijzonder geschikt voor de huisvesting van arbeidsmigranten en als opvanglocatie voor asielzoekers.” Men wijst op voldoende parkeergelegenheid, brandveiligheid, plus: "De afstand van het gebouw tot aan het centrum van Terneuzen vermindert de kans op overlast. En als het AZC na tien jaar niet meer nodig is, kunnen we het pand bijvoorbeeld ombouwen tot starterswoningen.” 

Zorgen van omwonenden: 
“Hoe kan het zo zijn dat we in een wereld leven waarin vrouwen niet meer alleen over straat kunnen gaan? Moeten wij ons dan maar noodgedwongen opsluiten?” 
“Je kunt nu al voorspellen dat ze door de wijken gaan struinen.” 
“Het gevoel van onveiligheid rondom de komst van een AZC speelt al langer, maar door de recente en tragische dood van Lisa in Abcoude, is dat alleen maar verder gegroeid."
“Laat ze lekker in de Braakman op Marina beach gaan zitten. Ver weg van woonwijken. Plek genoeg daar.  
“Moet de veiligheid van anderen boven de veiligheid van onszelf, onze familie en naasten staan?” 
“Hoe kan de veiligheid in de buurt worden gewaarborgd met de huidige politiecapaciteit? Het COA is alleen verantwoordelijk voor hun eigen terrein; met andere woorden: zodra bewoners overdag de poort uitgaan, is er totaal geen controle meer.” 
“We moeten toch voorkomen dat er achteraf, na weer een gruwelijk incident, door de burgemeester loze woorden worden uitgesproken over hoe erg het is en dat zulke feiten te allen tijde moeten worden voorkomen.” 

Aanstaande donderdag staat het onderwerp op het programma tijdens de eerste gemeenteraadsvergadering van de gemeente Terneuzen na het zomerreces.  


LEES HIER meer over de opvang van asielzoekers in de gemeente Terneuzen: www.omroepzvl.nl/asielzoekers


 

Lees ook

IMG_3938

112 Nieuws

Busje rijdt kantine van HSV Hoek binnen na onwelwording

Woensdagavond is een busje binnen gereden in de voetbalkantine van HSV Hoek. Niemand raakte gewond.

Wachtrij Vliegende Vaart voor zwembaden - ©Omroep ZVL

Meer dan 1,5 uur

Lange wachtrijen voor registratie zwembaden Terneuzen

Sinds dit jaar moet je bij de zwembaden van de gemeente Terneuzen vooraf registreren om toegang te krijgen. Omdat dit niet overal op locatie kan, moet iedereen daarvoor langskomen bij de Vliegende Vaart. Deze dagen levert dat vooral hele lange wachtrijen op. Zo stond er woensdagmiddag een rij van ongeveer anderhalf uur. "Ik hoop dat we straks een frisse duik kunnen nemen."

Philippine mossel

Philippine trapt mosselseizoen feestelijk af tijdens groeiend GOM-event

In Philippine is het mosselseizoen officieel geopend tijdens de derde editie van het GOM-event: de Grand Opening Mosselseizoen. Waar het evenement tot drie jaar geleden alleen toegankelijk was voor genodigden en restaurateurs, kreeg het sindsdien een nieuw jasje als netwerkevent. Dat blijkt een succes: jaar na jaar groeit de belangstelling en daarmee ook het evenement zelf.

Archief_112_Politie koppel agent_1

112 Nieuws

Veertien bekeuringen uitgedeeld tijdens onopvallende politiecontrole in Terneuzen

De politie heeft dinsdag tijdens een onopvallende surveillance in de gemeente Terneuzen in totaal veertien bekeuringen uitgedeeld voor uiteenlopende overtredingen.

Agendapagina Omroep ZVL

Wie weet komen we langs

Stuur je eigen evenement in voor de agendapagina van Omroep ZVL

Heb jij een evenement en wil je die extra onder de aandacht brengen? Stuur hem dan in via het nieuwe aanmeldformulier bovenin de agendapagina.

bouw nieuwbouw ontwerp

Bouw MFA Hoek kan écht niet sneller: "Veiligheid gaat voor tempo"

"Het gaat niet sneller dan het gaat.” Dat stelt wethouder Sonja Suij tijdens een commissievergadering dinsdagavond over de uitgestelde oplevering van de multifunctionele accommodatie (MFA) in Hoek. Raadsleden dringen erop aan om tempo te maken. “We moeten ook letten op veiligheid."