gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

"Eindelijk voor mekoar" 88-jarige Ko hijst met tranen in de ogen eindelijk vlag bij wooncentrum Máxima

nD8OejW41nodbaSKYeCx4UO2565xhB3b0L8NoBvQ

De 88-jarige Ko Witte die in wooncentrum Máxima in Terneuzen woont, kan zijn geluk niet op tijdens Koningsdag. Om klokslag negen uur wordt er eindelijk, éindelijk een keer de vlag gehesen. Iets waar hij al jarenlang voor strijdt, maar dat nu toch echt gebeurt. Hij is er emotioneel van.

Redactie |  | Aangepast op

"We wonen in een woon- en zorgcomplex met de naam Máxima, dan mag er toch een vlag zijn?" - Ko Witte

Bijna 12 jaar lang heeft hij er tot vervelens toe om gezeurd, want: "Hoe is het mogelijk dat een appartementencomplex met de naam van de koningin nooit een vlag uithangt op Koningsdag?"
Het liefst ziet hij zijn eigen vlag wapperen; de vlag die hij tachtig jaar geleden als achtjarige samen met zijn vader hees tijdens de dag van de bevrijding. "Die vlag hebben mijn ouders gekocht in 1940. Tijdens de oorlog konden we hem niet ophangen, maar toen we in 1945 werden bevrijd, heb ik hem samen met mijn vader aan een houten mast vastgemaakt. Die vlag heb ik geërfd en ik heb hem nog steeds."

"Dat je zo wordt tegengewerkt, doet verschrikkelijk veel zeer."


Ko voelt zich koninklijk. Het is hem gelukt!

Het begint jaren geleden met een verzoek bij de VVE voor een vlaggenmast aan de hoofdingang van het complex. "Maar ze werkten niet mee. Ik heb alles geprobeerd, maar iedere keer stootte ik weer mijn hoofd. Ik vind dat erg. Ik voelde me niet serieus genomen en dat doet zeer." De tranen springen in zijn ogen en zijn stem slaat over: "Dat je zo wordt tegengewerkt..."

Na jaren van gesteggel, geduw en getrek, ontdekt medebewoner Leo van Ginneken dat de grond rondom het complex in bezit van de gemeente is en niet van de beheerder. Dan begint het balletje te rollen en het blijft rollen. Tot aan Koningsdag, wanneer de vlag wordt gehesen. "Nu is het eindelijk voor mekoar," zucht Ko tevreden.

Vanaf nu gaat hij de vlag bij alle feestelijkheden de mast in. "Het begint aanstaande dinsdag al, want dan is er hier een echtpaar 60 jaar getrouwd. En natuurlijk bij de dodenherdenking. Zo lang we het kunnen blijven we de vlag hijsen."

 

 

Lees ook

WhatsApp Image 2026-06-25 at 9.40.55 AM

112 Nieuws

Deel van boom afgebroken in Griete, brandweer ingezet

De brandweer van Terneuzen heeft in de nacht van woensdag op donderdag een gevaarlijke situatie bij Griete verholpen. Een grote boomtak was deels afgebroken en hing op de weg.

Willibrordustoren

Willibrordustoren

Een oase van rust in de binnenstad van Terneuzen

In de binnenstad van Terneuzen staat een eenzame kerktoren: de Willibrordustoren. De toren was onderdeel van de Sint-Willibrorduskerk die in 1969 werd gesloopt. Vier jaar geleden werd de toren opnieuw geopend voor publiek met de inrichting van de Vredeskapel op de begane grond. “Het is elke keer weer fijn om hier te komen bidden voor onze kinderen en de mensen om ons heen", aldus vrijwilliger Roland Makuna. Op de tweede verdieping is een expositie ingericht over de rooms-katholieke enclave in de regio. Makuna leidt ons rond...

IMG_3938

112 Nieuws

Busje rijdt kantine van HSV Hoek binnen na onwelwording

Woensdagavond is een busje binnen gereden in de voetbalkantine van HSV Hoek. Niemand raakte gewond.

Wachtrij Vliegende Vaart voor zwembaden - ©Omroep ZVL

Meer dan 1,5 uur

Lange wachtrijen voor registratie zwembaden Terneuzen

Sinds dit jaar moet je bij de zwembaden van de gemeente Terneuzen vooraf registreren om toegang te krijgen. Omdat dit niet overal op locatie kan, moet iedereen daarvoor langskomen bij de Vliegende Vaart. Deze dagen levert dat vooral hele lange wachtrijen op. Zo stond er woensdagmiddag een rij van ongeveer anderhalf uur. "Ik hoop dat we straks een frisse duik kunnen nemen."

Philippine mossel

Philippine trapt mosselseizoen feestelijk af tijdens groeiend GOM-event

In Philippine is het mosselseizoen officieel geopend tijdens de derde editie van het GOM-event: de Grand Opening Mosselseizoen. Waar het evenement tot drie jaar geleden alleen toegankelijk was voor genodigden en restaurateurs, kreeg het sindsdien een nieuw jasje als netwerkevent. Dat blijkt een succes: jaar na jaar groeit de belangstelling en daarmee ook het evenement zelf.

Archief_112_Politie koppel agent_1

112 Nieuws

Veertien bekeuringen uitgedeeld tijdens onopvallende politiecontrole in Terneuzen

De politie heeft dinsdag tijdens een onopvallende surveillance in de gemeente Terneuzen in totaal veertien bekeuringen uitgedeeld voor uiteenlopende overtredingen.