gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

"Eindelijk voor mekoar" 88-jarige Ko hijst met tranen in de ogen eindelijk vlag bij wooncentrum Máxima

nD8OejW41nodbaSKYeCx4UO2565xhB3b0L8NoBvQ

De 88-jarige Ko Witte die in wooncentrum Máxima in Terneuzen woont, kan zijn geluk niet op tijdens Koningsdag. Om klokslag negen uur wordt er eindelijk, éindelijk een keer de vlag gehesen. Iets waar hij al jarenlang voor strijdt, maar dat nu toch echt gebeurt. Hij is er emotioneel van.

Redactie |  | Aangepast op

"We wonen in een woon- en zorgcomplex met de naam Máxima, dan mag er toch een vlag zijn?" - Ko Witte

Bijna 12 jaar lang heeft hij er tot vervelens toe om gezeurd, want: "Hoe is het mogelijk dat een appartementencomplex met de naam van de koningin nooit een vlag uithangt op Koningsdag?"
Het liefst ziet hij zijn eigen vlag wapperen; de vlag die hij tachtig jaar geleden als achtjarige samen met zijn vader hees tijdens de dag van de bevrijding. "Die vlag hebben mijn ouders gekocht in 1940. Tijdens de oorlog konden we hem niet ophangen, maar toen we in 1945 werden bevrijd, heb ik hem samen met mijn vader aan een houten mast vastgemaakt. Die vlag heb ik geërfd en ik heb hem nog steeds."

"Dat je zo wordt tegengewerkt, doet verschrikkelijk veel zeer."


Ko voelt zich koninklijk. Het is hem gelukt!

Het begint jaren geleden met een verzoek bij de VVE voor een vlaggenmast aan de hoofdingang van het complex. "Maar ze werkten niet mee. Ik heb alles geprobeerd, maar iedere keer stootte ik weer mijn hoofd. Ik vind dat erg. Ik voelde me niet serieus genomen en dat doet zeer." De tranen springen in zijn ogen en zijn stem slaat over: "Dat je zo wordt tegengewerkt..."

Na jaren van gesteggel, geduw en getrek, ontdekt medebewoner Leo van Ginneken dat de grond rondom het complex in bezit van de gemeente is en niet van de beheerder. Dan begint het balletje te rollen en het blijft rollen. Tot aan Koningsdag, wanneer de vlag wordt gehesen. "Nu is het eindelijk voor mekoar," zucht Ko tevreden.

Vanaf nu gaat hij de vlag bij alle feestelijkheden de mast in. "Het begint aanstaande dinsdag al, want dan is er hier een echtpaar 60 jaar getrouwd. En natuurlijk bij de dodenherdenking. Zo lang we het kunnen blijven we de vlag hijsen."

 

 

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

VEEL VERZET TEGEN BESLUIT SLUITING BRANDWEERPOST CADZAND

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.