gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

[Liveblog] Wandelmarathon bij Omroep ZVL

DBYZAWsYr74G1XRP9jtJoQSfbGrHlOJc2PWhQ2Ka
Redactie |  | Aangepast op

Liveblog Wandelmarathon Zeeuws-Vlaanderen

Vanmorgen in alle vroegte ging de Wandelmarathon Zeeuws-Vlaanderen van start. De deelnemers hebben er zin in! Altijd weer een machtig gezicht, die lange stoet wandelaars. Volg vanaf 12 uur de wandelmarathon op Omroep ZVL radio, of bekijk hier de foto's die binnenstromen: 


17.00 uur: Hier eindigt deze liveblog en de Marathonuitzending op Omroep ZVL radio. Binnenkort verschijnt een langere reportage op Omroep ZVL televisie.

17.00 uur: Brandweerman Mike
Wie langs de lijn stond, zal het waarschijnlijk niet ontgaan zijn: ook een clubje brandweermannen liep in vol ornaat mee: inclusief bluspak, brandwerende schoenen en zuurstoffles. Dat komt toch op ruim 20 kilo extra gewicht. Mike de Bad was één van hen en het viel hem behoorlijk zwaar. Uitgeput zit hij na de finish op een bankje. "Na twintig kilometer gingen mijn schouders behoorlijk verzuren. Ik heb de fles afgedaan en ben verder gegaan zonder. Dan nog is het zwaar om in je pak te lopen met die warmte." Zou hij nog eens meelopen op deze manier? "Nee", antwoordt hij stellig, "dit doe ik nooit meer. Ik ben er helemaal klaar mee!"
Het idee ontstond toen hij samen met zijn maten klaar was met de brandweeropleiding. "ik ben trots op hen, ze hebben de laatste kilometer alles weer aangekoppeld en dat stuk nog gelopen in vol tenue. Ik kon het niet meer opbrengen." 
Mike hoopt op deze manier toch wat aandacht te krijgen voor de brandweer: "Er zijn altijd extra leden nodig."

14.50 uur: De Zeeuws-Vlaamse Romy de Bruijne liep gisteren de Marathon. Toch had ze nog genoeg puf om vandaag weer aan de start te verschijnen. En ook vandaag haalde ze de finish. Op een rustiger tempo, zodat ze de mooie route nog eens op haar gemakje kon bewonderen. 

14.40 uur: Leo Kroon helpt met zijn Wandelsportvereniging Zeldenrust mee met de organisatie van de wandelmarathon. Ze hebben een rustig plekje buiten de Markt gezocht, zodat Leen Oele hem even kan spreken. De muziek op de Markt is erg hard, maar dat maakt het tegelijk ook gezellig. 
Muziek is er sowieso volop dit weekend. Ook vandaag staan er blaasorkesten, een DJ en andere muzikanten langs de route. "Wat wil je nog meer?" Aldus Leo. 
De deelnemers hebben nog tot 18 uur om te arriveren. Aan de organisatie zal het niet liggen: : "Het is fantastisch gelopen, we zijn om half 6 vanmorgen begonnen, maar het loopt, het draait, het gaat lekker!"
In totaal hadden zo'n 2000 mensen zich ingeschreven. 
 

14.20 uur: Verslaggevers Leen Oele en Wouter Buijs staan nu op de Markt in Hulst, evenals de reportageploeg van Omroep ZVL. De medaille uitdeelploeg, waaronder de Hulsterse burgemeester,  begint het steeds drukker te krijgen: 
   

 

14.05 uur: Inmiddels zijn zo rond de honderd deelnemers gearriveerd. Nog vele honderden te gaan, maar nu gaat dat steeds sneller waarschijnlijk. 

13.59 uur: Steeds meer wandelaars vinden hun weg naar de Markt in Hulst, die feestelijk is aangekleed: 
 

13.50 uur: Verslaggever Leen Oele loopt met een groepje wandelaars mee: "Gaat het nog?" Enkele wandelaars vinden de tocht door het bos wat lang: "We zijn blij dat we er uit zijn! Dit had ik niet geoefend, het viel een beetje tegen." Ook tijdens de hardloopmarathon gisteren werd geklaagd over de losse bodem. Wellicht dat de droogte ervoor zorgt dat de onverharde wegen lastiger begaanbaar zijn.

13.40 uur: Het wordt steeds drukker bij de finish op de Markt in Hulst. "Het is gezellig druk hier", laat Marian van Belleghem, vrijwilliger bij Omroep ZVL vanuit Hulst weten. Bianca Valckx - Segers is de eerste vrouw uit Hulst die over de eindstreep kwam.

Foto 2: Sander Jansen uit Terneuzen is ook gefinisht, binnenkort volgt een gesprek met hem op video bij Omroep ZVL. 
   

13.36 uur: De wandelmarathon is eigenlijk geen wedstrijd, maar de eerste wandelaar is binnen: Ralph van Hertum uit Goes stapt al snelwandelend als eerste over de eindstreep: 


Foto: Omroep Zeeland

13.35: Leen Oele is bij rustpunt Najade, op een klein uurtje lopen van de finish. Mensen komen het bos uit, een idyllisch plekje in de zon. Twee toeschouwers staan te wachten om bekenden aan te moedigen: "We hebben ze bij Heikant nog gezien en het ging toen allemaal prima. Tycho, een 15-jarige, wandelt ook mee."
Leen loopt een klein stukje mee met wandelaars, die toch veelal uit Zeeuws-Vlamingen komen. De meeste wandelaars komen nog fit over.  
Auke komt ook voorbij: "Mijn lief heeft hem gisteren gerend, ik wandel hem vandaag. Mijn voeten zijn wat pijnlijk nu, maar ik ga het wel volhouden." 

13.30 uur: Drukte in de bossen bij Kapellebrug, ze zien er nog fit uit: 


13.25 uur: Delphine, de eerste vrouw is binnen! 

12.55 uur: Hot news! Vlak voordat de eerste groepjes wandelaars beginnen te passeren, rukt de brandweer in allerhaast uit voor een beginnend brandje in de bossen bij Kapellebrug. En onze 112-verslaggever Wouter, die vandaag zijn radiodebuut maakt bij de wandelmarathon, zou Wouter niet zijn of hij maakt even gauw een foto. "De brandweer staat op 50 meter van het parcours!" De brand heeft geen gevolgen voor het vervolg van de marathon. 

12.50 uur: Verslaggever Wouter Buijs geeft aan dat de grote stoet een heel eind onderweg is richting Hulst. "Sommigen zien er nog heel fit uit, petje af." Hij staat bij het 36 kilometerbord bij Kapellebrug, vlakbij de bossen en de eerste groepjes wandelaars druppelen langs.
Ondertussen passeert de allerlaatste loper bij de Theetuin in Koewacht. Zij is letterlijk de laatste loper: "Hier beginnen de eerste mensen met blaren uit te vallen. Ik ben er om ze te helpen en te kijken of ze nog verder kunnen." Achter haar komt de alom bekende bezemwagen om uitvallers op te halen.
Schoeisel kan soms erg opvallen: Crocs, slippers, klompen: "Je komt echt van alles tegen tijdens de marathon."

12.37 uur: Verslaggever Leen Oele is nog steeds bij de Theetuin in Koewacht, de grootste groep is er nu voorbijgekomen; het rustpunt loopt langzaam leeg. Reservesokken, crème, zonnebrand, het helpt allemaal goed tegen de blaren, vertelt een vrouw die even zit te rusten en haar voeten verzorgt. "We waren zojuist nog de laatste lopers, maar inmiddels niet meer, we hadden besloten flink de pas erin te zetten.  Ik zit er niet mee om in de achterhoede te lopen, als ik maar binnen de tijd aankom." 

12.30 uur: De sfeer zat er 's morgens vroeg langs de Otheense Kreek al goed in: 
 
Foto's: Eugène Kruijsse

12.25 uur: Ook viervoeters leggen vandaag heel wat kilometers af, maar soms ook op wielen:  
 
Foto's: Eugène Kruijsse

12.20 uur: Chantal Schollen kijkt tevreden rond over het rustpunt Theetuin Koewacht, zij is medewerker bij deze dagopvang voor volwassenen met een beginnende beperking. "Wij brengen wat structuur, afleiding en nuttigheid in hun leven. En de mantelzorger thuis wordt door ons ontlast."  Ze doen allerlei activiteiten; tuinieren, creatief, koken, en als zomerspecial gaat de echte theetuin open voor publiek. "Dan kun je bij ons een kopje koffie of thee met een gebakje komen drinken. Er lopen kippen rond, katten, en het is gewoon heel gezellig. Iedere deelnemer heeft zijn taak."
Het draaiorgel staat er over het algemeen niet, dat is speciaal voor de gelegenheid van stal gehaald. Van te voren hebben de gasten al spandoeken gemaakt en slingers opgehangen.

12.10 uur: Muziek en gezelligheid langs de route, hier in Heikant: 
 

12.00:  Verslaggever Leen Oele is bij de Theetuin in Koewacht, een rustpunt langs de route. En het is het er erg gezellig: 

 

10.00: Langs de Otheense Kreek: 
      
Foto's: Eugène Kruijsse

9. 30 uur:  Gezellige boel bij het Motorcrossterrein in Axel

7.30 uur: Later meer, hier de eerste beelden:

   

Zijn de wandelaars nog vol goede moed of lopen ze met hun tong op hun tenen? Omroep ZVL staat langs de route: Luister tot 15 uur naar Omroep ZVL radio voor de laatste updates. Binnenkort volgt een videoreportage van de Wandelmarathon op Omroep ZVL TV en op het YouTubekanaal van Omroep ZVL.

Foto's met dank aan Leen Oele, Wouter Buijs, Eugène Kruijsse, en Marian van Belleghem.
HDozaKrokms5Zl7308wz6y6kaJXCpOO8DVxOVCAa
oZILMMjYpb1AcKwYtDhs4e3m4ALMw3xSkEie8uOh
a8TMglwrpgjV7pAmL2u9FOgrNTGaHKia20YuNpJ8
YIlHdTGfsyfosQ7ApR8aX3q0Qoixg7IDXLrXXZp8
a7aNWwpOVoDL8jlbrXlpcJDEe3iXrMO7zq35K5sm
nh3nnkc5bAFBhQVJ8agwPuhIKCjZKO7MzDZ210X9
i1us8IvyGUH3TfVSJdhJuxW75tmy73h7LOnWBLON
VRgYfapMRXTgLM4XWXtuFEN3Gv8Ivl4OZwQ6rwWa
Marathon Zeeuws Vlaanderen finish
JP2oMI86wIcgX0DntJYxGjRqh7EKuB6oQrOg935D
bH8cPjaQjYtapmu3l7hwvb2gn6SzAHc3r1H8pMHh
mUb5MPTC4YGwDg5Jl2jdVidtKOKJ5wqXsgJa8luM
wyNFtOWO70OuMLx9HdZv2QU7KRgdxtnUdgmNVn9O
aBulbL9KCQUDVTqAbum2pExGnwws62x00IXATa1M
pGyn0rv5YAnEGKOkcbbWzTrNN5RBRNYHmlp8KmWl
R7rW4oMbvUiOQmVZBVajxuHWcUhoQLlNJVVHkhC3
gq6Q7wLHjkxFo0ARcrzx89vjr4ypZVR3skgkKaGw
7z1tFbvmb4P0nTJ3vOLUUzXLiB4NsXOnVmiUq748
393vSu6NMhfi2Q26jgV1XVi0fOT5zSIiwvgtN04r
9pXL4Ef4vEYsygC6Bax5SaXMiZiY14wL3Ku5G8dc
ojDSvweaH7BelyIUL9rKccpf2LVpFoE00W6UVX64
zHth6Hpbv3nmxIXDwa3VPLSAm11AalwlBE2FzSDS
vC9eqzvSap69vVk3ve7jNUjw3BcMdCJ4IWJDjipZ
zZZsQkyxL78uyNTU7hBmTuYstuoZYvkoqR78QwPJ
WxFTnTLEeOmTQUmKQCWlO5cURX8JFHdtfdcVN6vK
DqhqIthfDfGM2j8ihLvAkT1Ei8WOYCGzdtUTu0Mm
Mdhi4gxzgvbVtD2fBLiMUs8eIl2pJZAtIAReQVlO
rzbmkvoHjGdYHIPhqoRUCiBrou5iaVeegVrEWOrV
g695T6bYjfDBc9AcaDmXt383Bn21U4lKR7NVBPQo
6ACVjRurwZRAhPEKqVz3sudsfzWjQ2AhB6MBo6A7
HtQUa0Xm0I4cTzADran7ErbDwu3gCMX24MyDZS4z
6pYpNgmDEgWjrdsy79TliJdDl9BTMpr5kEgc5s70

Lees ook

Zeeland Jazz Ronald Snijders Band - Hugo Lefevre 012

'Muziek verbindt'

Zeeland Jazzfestival: van bonenliedje tot metrofunk

“Muziek verbindt”, aldus voorzitter Martijn Kapel bij de opening van het Zeeland Jazzfestival. En dus werd besloten dat de concerten en festiviteiten in Terneuzen, ondanks het recente verkeersdrama op de N290, toch doorgaan, zij het in een ingetogen vorm. En dat zorgde vrijdagavond voor absolute kippenvelmomenten. Fluitist Ronald Snijders begon de avond met een solostuk als eerbetoon aan de slachtoffers: “In Suriname is het de gewoonte om in tijden van rouw opgewekte muziek te maken en te dansen. Niet omdat we voorbijgaan aan het verdriet, maar juist omdat muziek kracht en troost kan bieden.” Ook de komende dagen zijn er nog genoeg concerten te beluisteren...

Praktijkschool Hulst 4

‘Waardevol voor de toekomst’

Praktijkschool Hulst viert 25-jarig jubileum

De Praktijkschool Hulst bestaat 25 jaar en dat werd gevierd met een feestelijke open dag: “We zijn heel erg trots op onze leerlingen, op wat we hier doen”, vertelt directeur Annemiek Smet. “En dan is zo'n open dag eigenlijk een hele mooie manier om dat te kunnen laten zien.” Het doel van de school is om leerlingen op te leiden naar een baan: “Onze leerlingen zijn 12 jaar als ze komen en om en nabij de 18 als ze onze school verlaten. En dan is onze core business om al onze leerlingen aan het werk te hebben”, aldus Smet.

De Buck met schild Rijksmonument

Stadhuis Terneuzen nu officieel Rijksmonument

Ingetogen onthulling monumentenschild voor nieuw rijksmonument in Terneuzen

In een sobere en ingetogen sfeer is vrijdagmiddag het monumentenschild onthuld van het stadhuis van Terneuzen, dat vanaf vandaag officieel de status van rijksmonument draagt. De bijeenkomst stond nadrukkelijk in het teken van het zware verkeersongeval op de N290 een dag eerder, waarbij vier mensen om het leven kwamen, onder wie drie kinderen.

DSC03991

112 Nieuws

Verdachte van fataal ongeval N290 blijft langer vastzitten

Het Openbaar Ministerie meldt dat de verdachte van het ongeval langer blijft vastzitten: "De 19-jarige man uit de gemeente Hulst, die ervan wordt verdacht gistermiddag een verkeersongeval te hebben veroorzaakt waarbij vier doden zijn te betreuren, blijft langer vast zitten. Zowel de aanhouding als de inverzekeringstelling van de verdachte zijn vanochtend juridisch getoetst door de rechter-commissaris van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Die heeft deze akkoord bevonden."

muziek piano

Zeelandjazz en de Ride gaan door, maar in sobere vorm

De organisatie van Zeelandjazz, het bestuur Porgy&Pit en de gemeente Terneuzen hebben besloten het festival dat dit weekend in Terneuzen gepland staat, wél door te laten gaan, maar in een aangepaste, sobere versie. Ook de Ride for the Roses, die zondag in Zeeuws-Vlaanderen plaatsvindt, gaat door.

Eindexamenleerlingen geslaagd

Geslaagd voor de middelbare school

"Ik ben zo ontzettend blij"

Donderdagmiddag kregen eindexamenleerlingen het verlossende telefoontje. Mag de vlag naar buiten of moet er nog een herkansing gemaakt worden? Fedde, Naomi en Jady kregen gelukkig goed nieuws te horen.