Middensluis in Terneuzen opgeblazen

Geplaatst: 23 maart 2022 om 13:47

Na 113 jaar en vele verbouwingen en renovaties komt er vandaag een einde aan het leven van de Middensluis in Terneuzen. Het is de oudste sluis van het sluizencomplex en moet plaats maken omdat het in de vaarroute ligt naar de Nieuwe Sluis. De dreun is in de wijde omgeving van Terneuzen waargenomen.

De ontploffing was in de omgeving goed te horen en te voelen. "Ons hele huis stond te schudden op de Oesterputten in Terneuzen. Volgens de berichten zou er amper wat van te merken zijn", stuurt iemand ons. "De ontploffing van de sluis voelde je wel zeg in De Veste, leek wel aardbeving.", schrijft iemand op Twitter. "De deur vloog open, de muur schudde en het leek net alsof je op schip stond. Ik ben benieuwd of er gevolgschade is in binnenstad. De knal werd ook in omliggende dorpen gevoeld.

De oudste kadewand van de Middensluis is opgeblazen met explosieven. Daarvoor waren driehonderd gaten in de wand geboord. In totaal was er 13.000 kilo dynamiet nodig om de wand te 'breken'. Dat gebeurde allemaal onder water. "Het grootste deel ligt onder water, een meter of twee maar boven het water. Als we dat allemaal met een sloophamer moeten doen zijn we veel langer bezig", zegt Koen van Schoor die het opblazen leidt.

Blauwe zakjes
Op de boorgaten lagen de afgelopen tijd blauwe zakjes. Die zaten voor de gaten, om te voorkomen dat de gaten vol water lopen of dat er zand in komt voordat de explosieven erin werden geplaatst. Dat plaatsen van de explosieven gebeurde gisteren. De bedoeling was dat de muur alleen zou breken, maar na de knal bleek dat hij is ingestort.

Andere wand in april
Voor het moment suprême werd het verkeer op het sluizencomplex tijdelijk stilgelegd. Kort na de ontploffing kon het verkeer gewoon weer gebruik maken van het sluizencomplex. Nu de kadewand van de Middensluis in stukken is gebroken kan de wand opgeruimd worden. Dat gebeurt stukje voor stukje. "Er komt een ponton met een kraan. Zij breken de stukken af, brengen het naar de kant waar we de stukken weer kleiner maken. Daarna kan het kleinere puin afgevoerd worden",. legt Van Schoor uit. De Middensluis heeft twee wanden. Vandaag is één wand opgeblazen, de andere is in april aan de beurt. Van Schoor: "Daar moeten we nog betonwerkzaamheden verder aan uitvoeren voor de stabiliteit. Daarna is het veilig om ook die tot ontploffing te brengen."

Historie
De Middensluis is aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd, met dezelfde reden waarvoor de Nieuwe Sluis nu wordt gebouwd: het toenemende aantal schepen en het groter worden van die schepen. De sluis kreeg eerst de naam Zeesluis en later de naam Middensluis. In 1908 kon hij voor het eerst gebruikt worden door de scheepvaart. De officiële opening vond plaats op 15 februari 1910 in aanwezigheid van koningin Wilhelmina. De sluis is 140 meter lang en 18 meter breed (in vergelijking: de Nieuwe Sluis wordt 427 meter lang en 55 meter breed). De Middensluis bestaat uit 60.000 vierkante meter metselwerk, beton en hout. Bij de sloop moeten ook nog eens zevenduizend palen worden verwijderd, vier brugdelen, vier puntdeuren en twee roldeuren.

Dit is een bericht van Omroep Zeeland

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • Onderweg. Richard van Damme maandag 29 april '24 • 17:00 uur
  • Onderweg. Richard van Damme maandag 29 april '24 • 16:00 uur
  • De Middagbreak. John Lindgreen maandag 29 april '24 • 13:00 uur
  • De Middagbreak. John Lindgreen maandag 29 april '24 • 12:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman maandag 29 april '24 • 11:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman maandag 29 april '24 • 10:00 uur
Bekijk meer