
"Ze konden het woord 'tolvrij' thuis bijna niet meer horen." Cees Liefting, strijder voor een tolvrije Westerscheldetunnel, is blij dat je nu zonder te betalen naar de overkant kunt. Tenminste, voor het grootste deel van de bevolking. "In eerste instantie vind ik het heel vervelend voor het vrachtverkeer, maar aan de andere kant; negentig procent van het verkeer door de tunnel is personenauto, dus we kunnen wel zeggen dat we hebben gewonnen."
"We hebben ook nog een fietsvoetveer te doen."
Hij heeft er dan ook heel wat voor moeten doen. "Tenslotte was de tol ook een leuk geldmachientje voor de provincie en het is natuurlijk vervelend als je aan iemands inkomen komt. We kregen alleen maar weerstand. Toen we dat eenmaal doorhadden hebben we gezegd: 'Weet je wat? Provincie, zoek het lekker uit, we gaan de Tweede Kamer bestoken." En met resultaat, want de steun vanuit de landelijke politiek groeide. Met op 30 december 2024 als resultaat dat we gratis naar de overkant kunnen.
Miljarden verspild
"We hebben veel te danken aan de tunnel, maar hij heeft ons ook veel gekost", vertelt Liefting, "er zijn zaken weggegaan uit Zeeuws-Vlaanderen, maar er is vooral veel geld vermorst. Wij moesten het allemaal zelf opbrengen en dat loopt in de miljarden. Dat geld is voor een groot deel uit Zeeuws-Vlaanderen weggetrokken. Nu is het tijd om onze eigen kracht weer terug te vinden."
Wat de gevolgen van een tolvrije tunnel voor onze regio zijn, weet Liefting nog niet. Zullen bedrijven uit Zeeuws-Vlaanderen wegtrekken? "Dat kunnen we nog niet overzien. Als je in Goes loopt, zie je ook een hoop panden leegstaan. Het heeft in Terneuzen een hele tijd geduurd voordat het zo vervallen was, het zal ook weer jaren duren voordat we weer een beetje in de benen komen."
Extra druk vrachtwagens
Toch ziet hij liever gisteren dan vandaag dat vrachtwagens ook gratis door de tunnel mogen. "We gaan daar nog wel wat extra druk opzetten. We hebben wat berekeningen gedaan en hebben onzelf uitgenodigd bij minister Madlener. Het is veel makkelijker om meteen alles te regelen. Ik zou zeggen: Maak een goede start en zorg dat je er vanaf bent." Ook als dat succesvol is afgerond, is Liefting nog niet klaar. "We hebben ook nog een fietsvoetveer te doen."
Luister hier naar het gesprek:
Door: Tineke Kerste