Klanten DELTA Energie bewust misleid

Geplaatst: 23 december 2022 om 12:12

Klanten van DELTA worden bewust misleid om naar een andere energieleverancier over te stappen. Boosdoener is DGB Energie, dat al eerder een boete kreeg van 400.000 euro voor het misleiden van consumenten. DELTA laat weten op de hoogte te zijn van de situatie: “Wij weten dat dit bedrijf op deze manier klanten probeert binnen te halen, helaas blijkt het lastig om mensen hiervoor te behoeden.”

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde DGB Energie eerder dit jaar al een fikse boete van €400.000 op voor dit soort praktijken. Deze landelijke toezichthouder op het gebied van mededinging, telecommunicatie en het consumentenrecht laat weten hoe ze destijds te werk gingen: “DGB zette andere bedrijven in om consumenten op te bellen om energiecontracten te verkopen. Deze tussenpersonen vertelden bij de verkoopgesprekken niet dat ze namens DGB belden om een energiecontract aan te bieden.” Volgens Marina Geelhoed voor DELTA zijn ze nu nóg brutaler geworden: “Ze doen zich zelfs voor als medewerkers van DELTA. Op die manier proberen ze het vertrouwen te winnen.”

"Deze misleidende gesprekken zijn zo geloofwaardig, dat veel mensen erin trappen.” - DELTA Energie

Netbeheerder
Ook zonder misleidende telefoontjes kan het misgaan, vertelt een klant van DELTA: "Ik kreeg opeens een mailtje dat ze het zo jammer vonden dat ik was overgestapt." De volgende dag belde hij direct de klantenservice: "Toen werd mij verteld dat ze het niet tegen konden houden, en dat ik contact moest zoeken met de andere leverancier, maar ik wist helemaal niet wie dat was." Daar kwam hij pas achter na een gesprek met netbeheerder Stedin: “Daar konden ze zien dat DGB mijn nieuwe leverancier was. Dat was de eerste keer dat ik de naam van dat bedrijf hoorde.”

Geloofwaardig
Een medewerkster van DGB Energie zegt regelmatig soortgelijke verhalen te horen: “Er zijn mensen die geen idee hebben hoe ze bij ons terecht zijn gekomen. Daar maken wij melding van en sturen vervolgens een verzoek aan de vorige leverancier.” Van kwaad spel is zij zich niet bewust: “Ik zie alleen welke gegevens er bij ons bekend zijn, hoe die verkregen zijn, is mij niet bekend.” DELTA krijgt regelmatig meldingen over deze zogenaamde ‘onterechte aansluiting’. Toch is het lastig om het te stoppen volgens Geelhoed: “We proberen onze klanten te waarschuwen dat dit kan gebeuren. Helaas blijkt in de praktijk dat deze misleidende gesprekken zo geloofwaardig zijn, dat veel mensen er alsnog in trappen.”

Verdere pogingen om DGB Energie te confronteren met deze beschuldigingen kregen geen gehoor.  

Door: Johnny Willeboordse - GO-RTV

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • Het Muziekpaleis John Westland zondag 14 december '25 • 20:00 uur
  • Muziekcafe Jo van Limburg zondag 14 december '25 • 19:00 uur
  • De Gouden Zondagmiddag zondag 14 december '25 • 18:00 uur
  • De Gouden Zondagmiddag zondag 14 december '25 • 17:00 uur
  • De Gouden Zondagmiddag zondag 14 december '25 • 16:00 uur
  • De Gouden Zondagmiddag zondag 14 december '25 • 15:00 uur
Bekijk meer