
Pak je mobiel, camera en word op tijd wakker! Een uniek transport over de Westerschelde zaterdag: het eerste element voor de Scheldetunnel in aanbouw, groter dan een voetbalveld, dobbert langs; een technisch en logistiek spektakel dat niet zo vaak voorkomt. De bouw van de tunnel is bedoeld om de verkeersdruk bij Antwerpen te verminderen. Het element vertrok vrijdagochtend vanuit Zeebrugge voor een 30 uur durende reis richting de Vlaamse Waaslandhaven.
"We liggen nu al voor op schema, het is vaak preciesiewerk"- oosterweelverbinding.be
Op dit moment wordt gewerkt aan een derde tunnel onder de Schelde door. Het wordt een tunnel van 1800 meter lang, met drie rijstroken per zijde en een aparte tunnel voor fietsers. Hopelijk zal het de verkeersdruk wat ontlasten in het gebied, al moeten weggebruikers nog tot 2030 wachten voordat ze gebruik kunnen maken van de nieuwe tunnel. Fietsers kunnen waarschijnlijk in 2028 al gebruik maken van het fietsgedeelte.
Multrarug in actie
Bij Antwerpen is onvoldoende ruimte om de grote betonnen bouwwerken te bouwen, daarom worden de tunnelelementen in Zeebrugge gebouwd. Vandaag, vrijdag 30 mei, is het eerste element in alle vroegte vertrokken voor een reis van ongeveer 100 kilometer. Snel gaat het niet, want de reis duurt naar verwachting ongeveer dertig uur. In de Put van Terneuzen wordt een rustpauze ingelast om te wachten op hoogwater. Na zonsopkomst wordt de mammoet zaterdagochtend verder geduwd en gesleept, door onder andere de Multrarug 11, richting de Waaslandhaven.
60 duizend ton en toch drijven
Het betonnen gevaarte weegt 60.000 ton, maar blijft omdat hij hol is vanbinnen, gewoon drijven. Vijf lege ballasttanks zijn in de holle ruimte bevestigd, die worden gevuld met water wanneer de definitieve plaats in de Schelde is bereikt: op die manier wordt het tunneldeel afgezonken.
Door: Tineke Kerste