
De Energiebank Hulst en re-integratie en inburgeringsbedrijf PIBLW werken samen om statushouders wegwijs te maken in het Nederlandse energielandschap. Tijdens de taallessen die deze groep mensen volgen, leggen energiecoaches van de Energiebank Hulst uit hoe zij hun energierekening kunnen verlagen.
In drie informatiesessies komen er allerlei aspecten aan de orde, zoals de verschillende soorten energiecontracten, de energierekening, waar mensen op moeten letten in een eigen woning en wat ze zelf kunnen doen om de kosten te verlagen. Bij de laatste sessie kunnen de deelnemers zich aanmelden voor een huisbezoek van een energiecoach.
Kwetsbaar
Pieter Kolen van de Energiebank in Hulst is blij dat ze aan de slag kunnen: "In Nederland is energie duur en als je niet goed begrijpt hoe het systeem werkt, kan je zo maar na een jaar geconfronteerd worden met een torenhoge rekening." De directeur van het inburgeringsbedrijf benadrukt dat mensen die vanuit het buitenland naar Nederland komen, tijd nodig hebben om te wennen aan ons systeem: “Zij zijn kwetsbaar omdat ze vertrouwd moeten raken met allerlei aspecten van het wonen in Nederland. Bewustwording over het beheersbaar houden van je energierekening is dan belangrijk”, aldus Peter van de Kieboom.
Als het aan Energiecoach Jaap Wisse ligt, worden deze informatieve sessies snel ook uitgerold in andere gemeenten: “Ik ben er zeker van dat dit gaat helpen! We gaan het nog evalueren, maar als het aan mij ligt gaan we dit ook in de andere gemeenten doen."
Door: Johnny Willeboordse