Buurtbus gered na verlenging contract Connexxion

Geplaatst: 15 februari 2024 om 13:22

In 2025 zou het openbaar vervoer in Zeeland drastisch moeten veranderen. In plaats van bussen die van dorpskern naar dorpskern rijden en stoppen op zoveel mogelijk haltes, moeten de passagiers vervoerd worden naar zogenaamde hubs. Doordat er geen enkel bedrijf gevonden werd voor de uitvoering hiervan, kwam ook de geliefde dorpsbus in gevaar. Een verlening van het vervoerscontract met Conexxion maakt aan deze vrees een einde. 

De inwoners van de Zeeuws-Vlaamse kernen die voor hun transport aangewezen zijn op het openbaar vervoer zullen steeds meer gebruik moeten gaan maken van kleinschalig openbaar vervoer dat hen moet vervoeren naar zogenaamde hubs. Vanuit deze hubs rijden de grote buslijnen dan kortere en efficiëntere ritten. Dit staat onder andere uitgewerkt in de nieuwe mobiliteitsstrategie van de Provincid Zeeland.

In een interview met voorzitter Roland van Damme van buurtbus lijn 489, die rijdt in de gemeente Hulst, werd duidelijk dat ook de buurtbussen afhankelijk zijn van de vervoeders, in dit geval is dit Connexxion. "Nadat ons vervoer in de coronaperiode werd stilgelegd, heeft het veel tijd gekost om het passagiersniveau weer op peil te krijgen. In plaats van met 2 bussen konden wij nog maar met 1 bus de route van Clinge naar Ossenisse rijden. Dit zorgde ervoor dat er slechts om de paar uur een opstapmoment mogelijk was voor passagiers."

Sinds het begin van dit jaar is daar verandering in gekomen: "Er is gelukkig weer een tweede bus bijgekomen waardoor onze dienstregeling uitgebreid. Toch hebben de onduidelijkheden omtrent de nieuwe vervoerdersconcessie in 2025 ons ook zorgen gebaard", vertelt Van Damme.

"Connexxion heeft ons gelukkig laten weten nog 2 jaar het openbaar vervoer in Zeeland te willen voortzetten. Dat betekent dat er pas in 2027 een nieuwe concessie in zal gaan."

Toch zullen er belangrijke stappen gezet moeten worden. De gemeente, Hulst in het geval van lijn 489, betaalt momenteel al een gedeelte van het buskaartje omdat de tarieven die Connexxion te hoog zijn waardoor laagdrempelig vervoer voor korte afstanden bijna niet aangeboden kan worden door passagiers. Als er steeds meer van dit soort kleinschalig openbaar vervoer moet komen om passagiers van de kernen naar de vervoedershubs te brengen zal toch ook het vraagstuk van de betaalbaarheid weer op tafel komen. Ook zijn de bussen oud en aan vervanging toe. 

De Provincie heeft nu 2 jaar extra de tijd gekregen van Connexxion om de vervoerders te overtuigen dat zij ook in de nieuwe mobiliteitsstrategie hun brood kunnen verdienen. Het college van Gedeputeerde Staten zullen moeten bepalen hoe groot het belang van betaalbaar openbaar vervoer in Zeeland voor hen is en vooral hoeveel geld zij daar voor over hebben. Een lucratief verdienmodel zal het Zeeuws ov, ook in de komende 2 jaar, niet worden. 

Door: Martijn Broekaart - RTV-ZVL 

Lees meer artikelen
Uitzending gemist
  • De Middagbreak. John Lindgreen dinsdag 21 mei '24 • 13:00 uur
  • De Middagbreak. John Lindgreen dinsdag 21 mei '24 • 12:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman dinsdag 21 mei '24 • 11:00 uur
  • Het Trefpunt. Jean-Paul Weerman dinsdag 21 mei '24 • 10:00 uur
  • FF wat anders. Franklin Fremouw dinsdag 21 mei '24 • 09:00 uur
  • He goedemorgen! Leen Oele dinsdag 21 mei '24 • 08:00 uur
Bekijk meer