Alle signalen wijzen erop dat elektrisch rijden de norm zal zijn in de nabije toekomst. De Europese Commissie wil vanaf 2035 een einde maken aan verbrandingsmotoren op benzine of diesel. Daardoor hebben steeds meer autofabrikanten een elektrisch model in de collectie. Is de gemeente Terneuzen goed voorbereid op deze overgang?
Er zijn momenteel zo’n 75 openbare laadpalen in de gemeente. Er zijn echter ambitieuze plannen om dit aantal fors uit te breiden. De gemeente legt eind januari 2022 het verkeers- en vervoersplan voor aan de gemeenteraad. Hierin staat onder andere het streven om op de langere termijn volledige dekking te hebben van oplaadpunten. Dit betekent dat er binnen 250 meter van een huis een oplaadpunt is. Om dit in het juiste perspectief te zetten, Terneuzen heeft zo’n 27.000 woningen, verspreid over een oppervlakte van 317 vierkante kilometer.
Regels
Vooralsnog zijn de regels binnen de gemeente vrij duidelijk als het gaat om de praktische benodigdheden van elektrische auto’s. Iedere particulier kan gebruik maken van de openbare aanwezige laadpalen. Daarnaast kan er ook een laadpaal aangevraagd worden om op eigen terrein geplaatst te worden. De kosten zijn hierbij wel voor de gebruiker. Er wordt door de gemeente een actieve rol verwacht van e-rijders om zelf initiatief te nemen en zodoende in hun behoeften te voorzien.
Samenwerking
Inmiddels hebben alle Zeeuwse gemeenten een samenwerking afgesloten met exploitanten van laadpalen voor het plaatsen van palen in de openbare ruimte. Hierbij volgen zij het motto ‘laadpunt volgt gebruiker’. Hoe meer gebruikers er komen, hoe meer laadpunten er zullen volgen. Het uiteindelijke doel daarbij is, zoals benoemd in het verkeers- en vervoersplan van volgend jaar, om tot een volledige dekking te komen.
Kosten
Het is niet toegestaan om een elektrische auto op te laden, als daarvoor het oplaadsnoer over de stoep gelegd dient te worden. Dit zorgt er in de praktijk voor dat mensen zonder eigen oprit gedwongen worden om van een openbare laadpaal gebruik te maken, óf de kosten moeten dragen die zijn verbonden aan het aanvragen van een eigen laadpaal. De kosten die worden gemaakt bij het gebruik van een openbare laadpaal worden berekend op basis van de kWh stroomafname.

