gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Politiek Terneuzen over kerncentrale: van blij tot rotgeschrokken

Qn4djEcV5RIqIXiOQUOMWhHDbT3P2j0EtywawhoN

Of er een kerncentrale in Zeeuws-Vlaanderen komt, of wellicht twee, die beslissing is aan Den Haag. De lokale politiek ziet in meerderheid vooral voordelen.

Redactie |  | Aangepast op

"Iedereen zal begrijpen dat de VVD er blij mee is", reageert Johny de Witte, fractievoorzitter van de VVD in de Terneuzense gemeenteraad. "Kernenergie is altijd een speerpunt van onze partij geweest. Kerncentrales aan deze kant van de Westerschelde, zouden goed zijn voor het behoud van de grote industrie die we hier hebben. Als die bedrijven hier vanwege problemen met energie zouden vertrekken is het klaar met Zeeuws-Vlaanderen." De Witte ziet nog een bijkomend voordeel dat het aanleggen van een nieuw 380kV-tracé misschien niet nodig hoeft te zijn wanneer de hier opgewekte elektriciteit ook hier wordt verbruikt.

Voordelen
"Het klinkt natuurlijk een beetje raar, maar of een centrale nu in Borssele of in Terneuzen staat, als het misgaat maakt dat niet uit", zegt De Witte pragmatisch. "Beter dan dat we er hier ook de voordelen van hebben. Het geeft toch weer extra werkgelegenheid en groei. Veiligheid moet natuuurlijk voorop staan. Ik hoop dat het doorgaat. Zeeland is de laatste tijd heel veel beloofd en steeds ging het niet door."

Voorman van de Christendemocraten in Terneuzen Jack Begijn, verwijst naar de Tweede Kamer waar zijn CDA-partijgenoten zich meermaals hebben uitgesproken voor kernenergie. "Het CDA is met name voor meerdere kleinere centrales op gebieden waar door industrie veel vraag naar elektriciteit is of in gebieden waar nu energieschaarste is. Terneuzen is maar heel recent in beeld", stelt Begijn. "Zo recent, dat we het als CDA-Terneuzen nog niet op de agenda hebben gehad."

"Of een centrale nu in Borssele of in Terneuzen staat, als het misgaat maakt dat niet uit" - Johny de Witte, VVD Terneuzen

"De PVV is voor kernenergie, dat moge duidelijk zijn", zegt PVV-fractievoorzitter India Zandman. "En of het nou Borssele of Terneuzen is, denk niet dat het veel uit zal maken als het misgaat. Maar we weten ook dat er bij onze achterban zorgen leven over kernafval. Mensen zijn er ook bang van. Vandaar dat wij nu niet gaan roeptoeteren: kom maar met centrales! Ik ben ook benieuwd wat het zal betekenen voor het 380kV tracé. Het zou mooi zijn als dat er aan gekoppeld zou worden. Dan hoeven we misschien niet een hoogspanningsstation bij De Knol te bouwen."

Puzzel
Jos Verdurmen van Top/Gemeentebelangen, de grootste fractie in de raad benadrukt net als zijn collega's dat het geen besluit van de gemeenteraad is maar van Den Haag. "De informatie over het onderzoek naar Terneuzen als mogelijke locatie is nog te summier om er inhoudelijk op te kunnen reageren en er een gefundeerd oordeel over te kunnen geven. Wellicht dat Minister Hermans woensdag bij haar bezoek aan Borssele het kabinetsstandpunt hierover zal toelichten. Dat is misschien een moment waarop we meer informatie krijgen", denkt Verdurmen. "Op dit moment ontbreken er nog te veel stukjes om de puzzel te kunnen leggen." 

"We zijn ons rotgeschrokken toen we vernamen dat we in het zoekgebied zaten", zegt Ronaut den Hollander onomwonden. De voorzitter van de PvdA/GroenLinks-fractie. "De keus wordt in Den Haag gemaakt, maar als lokale fractie zullen we actief deelnemen aan het proces en ervoor zorgen dat dit zorgvuldig en transparant verloopt. Natuurlijk zijn we fel tegen kernenergie en hebben we veel liever duurzame energiebronnen zoals wind, zon en opslag met waterstof of andere technieken."

"Een centrale staat er vooralsnog niet", relativeert Den Hollander. "Er zijn nog talloze vragen en punten die grondig besproken moeten worden. Áls je ervoor kiest, dan staat zo'n ding er pas over twintig jaar. Weet jij veel wat de techniek in twintig jaar doet? Wie weet, hebben we dan prima alternatieven en hebben we zo'n ding helemaal niet meer nodig?"

Prijsgaranties
Oud-burgemeester Jan Lonink was als PvdA'er nooit een voorstander van kernenergie om bekende redenen als afvalproblematiek en veiligheid. Hij denkt dat een nieuw kernenergieavontuur wel eens een heel duur verhaal zou kunnen worden. "Bedrijven die zo'n kerncentrale zouden uitbaten, willen allemaal prijsgaranties van de overheid. Ze willen dertig, veertig jaar een minimumprijs van de overheid krijgen, anders beginnen ze er niet eens aan. De energieprijs laat zich niet voorspellen, dat hebben we wel geleerd. Het zou ons miljarden kosten, nog los van de bouw."

"Alles wat maar negatief is, of zo ervaren wordt. Zaken die ze in de rest van het land niet willen, het komt maar onze kant op", stelt Lonink vast. "Afvalopslag, een gevangenis, kernenergie. Het gaat allemaal naar de regio; onze regio. Nee, ik zit er niet op te wachten."

 

 

Lees ook

Agendapagina Omroep ZVL

Wie weet komen we langs

Stuur je eigen evenement in voor de agendapagina van Omroep ZVL

Heb jij een evenement en wil je die extra onder de aandacht brengen? Stuur hem dan in via het nieuwe aanmeldformulier bovenin de agendapagina.

bouw nieuwbouw ontwerp

Bouw MFA Hoek kan écht niet sneller: "Veiligheid gaat voor tempo"

"Het gaat niet sneller dan het gaat.” Dat stelt wethouder Sonja Suij tijdens een commissievergadering dinsdagavond over de uitgestelde oplevering van de multifunctionele accommodatie (MFA) in Hoek. Raadsleden dringen erop aan om tempo te maken. “We moeten ook letten op veiligheid."

2026.06.24 Crash na achtervolging N290 Kapellebrug.00_00_57_01.Still006

112 Nieuws

Bestuurder (28) die crashte bij Kapellebrug negeerde stopteken na melding conflict in woning

De politie heeft meer informatie bekendgemaakt over het ernstige ongeval dat in de nacht van dinsdag op woensdag plaatsvond op de N290 bij Kapellebrug. Daarbij raakte een 28-jarige man uit de gemeente Terneuzen zwaargewond nadat hij met zijn auto tegen een boom was gebotst.

Kernenergie en windenergie

Drukte bij informatieavond over energievraagstukken

‘Mensen willen antwoorden, maar die zijn er nog niet’

De belangstelling was zeer groot dinsdagavond in IJzendijke. Honderden inwoners kwamen af op de inloopbijeenkomst over de plannen rond VAWOZ en de mogelijke komst van nieuwe kerncentrales in Zeeland. Er werd geluisterd, gevraagd en gediscussieerd. Vooral één gevoel overheerste: er zijn nog veel zorgen en nog weinig concrete antwoorden.

DSC06952

112 Nieuws

Ernstig ongeval in Kapellebrug tijdens politieachtervolging

Op de N290 bij Kapellebrug heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tijdens een politieachtervolging. De bestuurder van een auto raakte daarbij zwaargewond en is onder begeleiding van een trauma-arts naar een ziekenhuis in Antwerpen gebracht.

Archief_112_Politie B-klasse Zonsondergang polder

112 Nieuws

Drie rijbewijzen ingenomen na straatrace in Zaamslag

De politie heeft dinsdagavond drie rijbewijzen ingevorderd nadat meerdere bestuurders in Zaamslag waren betrapt op deelname aan een straatrace. Daarbij werden snelheden gemeten tot 127 kilometer per uur.