gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Wethouder Hulst: "Het spijt me"

bFZS9ybi7BZVUejqWc5tplwhY16l1gjLV3EEDCFl

“Dit werkt gewoon niet.” Met deze bewoording omschrijft raadslid Jos van Eck van HulstPLUS de lange wachttijden voor mensen met een Wmo-vraag. Dit betreft de tijd tussen het moment van aanmelden en het eerste thuisbezoek. “Ik vind het in- en intriest dat we hier nu al ruim drie jaar over spreken. We hebben er extra geld in gestoken en zijn het allemaal eens dat er iets moet veranderen. De wethouder weigert echter al drie jaar om er iets aan te doen.” Er staan inmiddels 85 mensen op een wachtlijst binnen de gemeente Hulst, die gemiddeld negen weken moeten wachten tot het eerste thuisbezoek.    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen. De zorgvragen die zij hebben zijn volgens raadslid Van Eck grotendeels hetzelfde, en zouden dus makkelijker afgehandeld kunnen worden: “Ik kan me nog herinneren dat we het voorafgaand aan de vorige verkiezingen allemaal eens waren dat er iets moest veranderen aan de procedures. Als je ziet dat 80% van de aanvragen ongeveer hetzelfde is, dan zou Hulst voor Elkaar dat moeten kunnen opvangen.”  \n\n"Het is tijd om te zeggen 'Het is klaar'." - Raadslid Jos van Eck 

Redactie |  | Aangepast op

Een hardere opstelling ten opzichte van Hulst voor Elkaar is er echter nooit gekomen. “Ik heb van de wethouder nooit iets anders gehoord dan een categorische weigering.” Dat dit onderwerp medio 2025 nog altijd op de agenda staat is volgens Van Eck een slechte zaak: “De wachtlijst neemt alleen maar toe. Dat kunnen we deze mensen niet aandoen. We moeten ons verplaatsen in deze groep en als politiek zorgen dat we het regelen. We horen al jaren van de wethouder dat eraan gewerkt wordt, maar het is nog erger dan een paar jaar geleden. Het is tijd om te zeggen ‘het is klaar’.”  

"Dat had ik veel eerder moeten doen. Dat spijt me.” - Wethouder René Ruissen 

Wethouder René Ruissen reageerde enigszins verslagen: “De cijfers die genoemd worden kloppen. Het spijt me enorm dat de stand van zaken is zoals het is.” Daarbij geeft de wethouder ook direct aan dat de situatie in werkelijkheid misschien nog wel erger is: “De gegevens die u heeft zijn van 1 mei. We hebben ook een vermoeden van de cijfers voor 1 juni. Die zijn nog slechter.”  

Hulst voor Elkaar 
Ruissen heeft inmiddels stappen ondernomen, maar “dat had ik veel eerder moeten doen”, erkent hij. “Deze situatie kan niet langer bestaan, dus ik ben nu hard aan de slag om daar verandering in te brengen. Het vertrouwen dat ik daarin had, is wel afgenomen.” Hierdoor is de deur richting de oplossing van Van Eck inmiddels geopend: “Mijn houding ten opzichte van Hulst voor Elkaar is veranderd, dus we laten ze nu een plan maken. Daarin heb ik eisen gesteld. Dat had ik veel eerder moeten doen, en dat spijt me.” 

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag samen met Ploegleider Daniël Lütkemeier van de brandweer de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.