gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Westdorpe opnieuw het warmste dorp

bCILtB8LWj4ZtmPnqCNt376Q7vIYLBCLHppPwZzZ

Westdorpe is er opnieuw in geslaagd om het warmste plekje van Nederland te worden. Volgens het KNMI was het er zaterdag om 12.40 uur 29,5 graden en daarmee liep Westdorpe voor de zoveelste keer op kop. Aan het einde van de middag deelde Westdorpe de eerste plaats met Woensdrecht; in beide plaatsen was de temperatuur opgelopen naar 32,2 graden, het warmst gemeten via de weerstations van het KNMI. Dus: ons Zeeuws-Vlaamse warme dorp is niet van de troon gestoten vandaag.

Redactie |  | Aangepast op

Overigens was rond 19.30 uur te temperatuur in Westdorpe gezakt naar 31,4 graden, evenals in Eindhoven. In Woensdrecht was het op dat moment tóch 0,1 graad hoger, namelijk 31,5. Maar daar gaan we niet moeilijk over doen toch?

"We hebben het toch nog gered! 32,8 graden in Westdorpe en Woensdrecht 32,7."

Volgens Zeeuws-Vlaming Marina de Groene, die het weer de hele dag in de gaten hield, heeft de thermometer in Westdorpe de hoogste temperatuur aangestipt dan waar ook in Nederland. Om 16 uur schreef ze: "Op dit moment is Woensdrecht het warmst met 32,2 graden. Dan Maastricht met 32 graden en op drie plaatsen is het, inclusief Westdorpe 31,7 graden." Marina baseert zich onder andere op het weerstation tussen West- en Zuiddorpe. Aan het begin van de avond appte ze de redactie: "We hebben het toch nog gered! 32,8 graden in Westdorpe en Woensdrecht 32,7. Maastricht is met 32,3 graden derde geworden en vierde is Gilze Rijen met 32,1 graden." Overigens werd vandaag ook in Sint Jansteen al door een inwoner 36 graden gemeten, waarschijnlijk niet op de officiële manier via een weerstation, maar op een beschut plekje in de zon. Neem er nog maar een drankje op! 

Lege pleinen
Sommige evenementen hadden te lijden onder de warmte. Veel mensen togen vandaag, in plaats van naar dorpsfeesten en braderieën, toch liever naar het strand of ze zochten elders verkoeling. De Reynaertbraderie in Hulst lag er aan het begin van de middag nog verlaten bij: 

 
Foto's: Omroep ZVl - Wouter Buijs

 

Foto boven artikel: Omroep ZVL - Sam Claeys (Westdorpe)

 

yQTAxrnNXLsHqdxsvHTDQL3CseNy4fbTWEvUknEY
0jkJkq7ueVbNgGHW9X6VkliWRMulwPrfs2kuqDHA

Lees ook

Alarm sirene luchtalarm

Defensie betaalt mee

Luchtalarm blijft toch bestaan

Het luchtalarm verdwijnt toch niet per 1 januari 2028. Dat heeft het kabinet deze week bekendgemaakt. Daarmee lijkt gehoor te zijn gegeven aan zorgen over het volledig verdwijnen van de waarschuwingssirenes.

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

Veel verzet tegen besluit brandweerpost Cadzand

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”