gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Vlaamse ondernemers kwaad over omleiding via Antwerpen:"Onaanvaardbaar"

qRuaX5Zt6LpEwcRzlgolV6UoW63ffS03BBm9OnW7

De Vlaamse Kamer van Koophandel Voka vindt het plan om verkeer om te leiden via Antwerpen tijdens de afsluiting van de Westerscheldetunnel onaanvaardbaar.  Dat meldt Omroep Zeeland. Antwerpen krijgt een nieuwe ringweg en zit daarmee "middenin de werkzaamheden van de eeuw", aldus woordvoerder Pieter Leuridan. "We zitten al meer dan tien jaar in de verkeersellende. We kunnen er echt geen extra verkeer bijnemen."

Redactie |  | Aangepast op

"Het is niet onze taak om ons hoofd te breken over de verkeersproblemen in Nederland, het is onze taak om te zorgen dat Antwerpen bereikbaar blijft."

  
De Westerscheldetunnel gaat vanaf volgend jaar vier maanden dicht. Via Nederlandse media kwam Voka er gisteren achter dat het verkeer mogelijk via de Antwerpse Ring omgeleid gaat worden. "Hallucinant en totaal onaanvaardbaar", vindt Leuridan de plannen. "Ik snap dat jullie problemen hebben, maar het is niet onze taak om ons hoofd te breken over de verkeersproblemen in Nederland, het is onze taak om te zorgen dat Antwerpen bereikbaar blijft."

Heftige reactie
Het ondernemersnetwerk verbaast zich erover dat er geen overleg is gepleegd over het plan. "We hebben in de afgelopen jaren alle zeilen moeten bijzetten om Antwerpen bereikbaar te houden. En als we dan hoogte krijgen van de plannen vanuit Nederland om vier maanden duizenden voertuigen over Antwerps grondgebied om te leiden, dan begrijpt u dat wij daar nogal heftig op reageren."
Volgens gedeputeerde Harry van der Maas van de provincie Zeeland is er wel degelijk overleg geweest. "Ik heb begrip voor de reacties die nu uit Vlaanderen komen. Tegelijkertijd is er al een paar maanden geleden contact gelegd. Niet alleen met de Vlaamse overheden, maar bijvoorbeeld ook met het Vlaamse verkeerscentrum." Hij weet niet hoe het dan komt dat dit plan niet onder ogen is gekomen van de Vlaamse ondernemers.

Scheur
In de Oostbuis van de Westerscheldetunnel zit een scheur van dertig meter lang. De reparatiewerkzaamheden aan die scheur gaan vanaf 11 januari 2027 van start. De Oostbuis gaat dan vier maanden dicht. Het is nog de vraag wat er tijdens die periode met de Westbuis gaat gebeuren. Daar zijn twee mogelijke scenario's voor:

  • Blokrijden via de Westbuis. Het verkeer rijdt dan 50 minuten lang één kant op. Vervolgens is de tunnelbuis 10 minuten leeg en de volgende 50 minuten rijdt het verkeer de andere kant op. Er moet dan wel gewerkt worden met een vignet en met een reserveringssysteem.
  • Het verkeer gaat maar één richting op, van Borsele naar Terneuzen. Eén keer per uur gaat een konvooi met openbaar vervoer en hulpdiensten de andere kant op. Het gevolg hiervan is dat veel verkeer moet omrijden via Antwerpen.

Het plan is om het Nederlandse verkeer via de Liefkenshoektunnel te laten rijden. Dat is geen optie, volgens Leuridan. Wanneer de ring van Antwerpen volstroomt, gebruikt België de Liefkenshoektunnel zelf als omrijroute. "Dan leiden we al het verkeer om via die tunnel. Dat alternatief valt in het water als er 15.000 voertuigen vanuit Nederland elke dag via die tunnel passeren. Dan denk ik dat het voor ons ook geen alternatief meer is om onze eigen verkeersproblemen rond te leiden."

Roep om overleg
Hij hoopt dat Vlaamse bevoegde instanties en overheden wakkerschieten en inzien dat dit niet kan. "Totale verkeerschaos, daar vrezen we voor. Daarom moet er héél snel overleg gepleegd worden. Beter vandaag dan morgen." Van der Maas staat open voor een overleg met Voka. "Ik wil heel graag het gesprek blijven voeren. Het signaal dat ze afgeven, dat ze qua capaciteit het verkeer vanuit Zeeland niet aankunnen, begrijp ik heel goed. Ze geven nu een stevig signaal af waar wij niet omheen kunnen. Goede keuzes kun je alleen maar samen maken."

Offer
Of de omrijroute daadwerkelijk nodig zal zijn, wordt op 1 maart duidelijk. "Ik wil niet langer wachten. Want je zult na 1 maart echt de tijd nodig hebben om dit te regelen. Uiterlijk 1 maart neem ik samen met de andere stakeholders het besluit", zegt Van der Maas. Dat zal geen makkelijke worden: "Wat je ook besluit, je raakt er mensen mee. Dat betekent dat het van ons allemaal een offer zal vragen."
  
- Dit is een bericht van Omroep Zeeland- 

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag samen met Ploegleider Daniël Lütkemeier van de brandweer de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.