gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Tanken over de grens mogelijk duurder

6gLvJh1eUSL2uiV3flZtsS3eu5Lus4tUSl7CqaTr

Als je naar de kentekens kijkt bij een van de tankstations in Zelzate, zou je niet verwachten dat je al in België zit. Tussen de gele zee van Nederlandse kentekens vallen de witte platen juist op. En dat zit de gemeente Zelzate dwars, meldt Omroep Zeeland. Door dat tanktoerisme slijten de wegen sneller en daarom is er maar één oplossing: extra belasting voor de pomphouders.

Redactie |  | Aangepast op

In het meerjarenplan van het gemeentebestuur staat hoe Zelzate de overlast van het tanktoerisme wil aanpakken. Aan de hand van het aantal brandstofslangen wordt berekend hoeveel belasting het tankstation moet betalen om de extra hoeveelheid verkeer te compenseren. Het zou de gemeente Zelzate jaarlijks 20.000 euro extra moeten opleveren. Mogelijk gaan de pomphouders dit doorberekenen in de brandstofprijs.

"Je ziet hier wel heel veel Nederlanders", zegt Nonglak Maprachuap uit Evergem. Dat de gemeente Zelzate de belasting wil invoeren vindt ze jammer. Toch vindt ze niet dat de Nederlanders de schuld moeten krijgen. "Ik vind het echt geen probleem als het wat duurder wordt. Iedereen heeft het recht om goedkoop te kunnen tanken. Waarom niet? We zijn buurlanden."

Ook Henriëtte Willems uit Zelzate ziet dat er veel Nederlandse mensen aan de Belgische pomp staan. "Het is soms wel vervelend dat je lang moet wachten door al die Nederlanders", zegt ze. Maar ze vindt het niet erg dat de prijs aan de pomp wat duurder wordt vanwege die belasting. "Wat kun je eraan doen?", zegt ze terwijl ze haar schouders ophaalt. "Iedereen kijkt waar ze het goedkoopst kunnen tanken."

Een stukje verderop stapt meneer Krijger uit zijn Nederlandse auto. Hij vindt het plan van de gemeente Zelzate niet eerlijk. "Ik vind het heel raar eigenlijk", zegt hij terwijl hij zijn auto voltankt. "Moeten wij dat dan ook gaan doen als die Belgen allemaal naar het strand komen?" Hij vindt de belasting voor de Belgische pomphouders onnodig. "Ik denk dat het tanktoerisme en het kusttoerisme ongeveer wel gelijk is." De slijtage aan de weggen moet dan ongeveer ook gelijk zijn, denkt hij. "Ik zou de belasting dan ook gewoon zo laten."

Ook Naomi de Caluwé uit Axel staat op het punt haar auto vol te tanken. Ze woont op de grens en gaat eigenlijk altijd naar Zelzate. "Het scheelt ongeveer 20 tot 30 euro voor mij op een tank", zegt ze. De automobiliste snapt wel dat de gemeente Zelzate de belasting mogelijk wat verhoogt voor de pomphouders. "Het is wel jammer dat het dan waarschijnlijk wat duurder wordt." Toch weerhoudt het haar niet om in Zelzate te blijven tanken. "Het zal alsnog goedkoper zijn dan in Nederland. Het zal wel", lacht ze.

Dit is een bericht in samenwerking met Omroep Zeeland.

Foto's: Omroep Zeeland

6Gv39xcM04EBL3qnsQJZAweMwzx2f4Q0l6L7jCMi
WMELpSIclGN5j6pktQDBLgqdXTFXF2dPbEYOX12K
ExCqdtUkvXmHG2r7D7dYKbUfN4ASe9rGRIlJqFsH

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.