gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Strandpaviljoen DOK14 weer open na faillissement

53u6lniIXCxRsiyoE5mR4YE7p7BdJcJZSeh2PI8E

De eerste van de drie in februari failliet verklaarde horecazaken aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust is weer open. Woensdagochtend openden de deuren van DOK14 bij Cadzand. Oud-eigenaren Ronald van der Broek en Susan Labijt besloten de zaak zelf weer te gaan runnen. "Na vier maanden onzekerheid en een aantal weken dicht, zijn we heel blij dat we de deuren weer mogen openen", zegt Susan met een glimlach.

Redactie |  | Aangepast op

Het stel kreeg eind vorig jaar al de boodschap dat het niet goed ging met hun 'kindje'. De uitbater, inmiddels ook eigenaar van twee andere zaken in de buurt, kreeg het financieel niet meer rond. DOK14 was er nog het beste aan toe, maar doordat de zaken in een holding zaten ging ook het kindje van Susan en Ronald kopje onder. "Pijnlijk, maar als gezin besloten we al snel dat we het zelf weer gingen doen. Voor de minste financiële schade en imagoschade."

Opnieuw beginnen
In 2020 verpachtten ze DOK14 aan een nieuwe eigenaar. Zelf begonnen ze op deze plek in 2013, na jaren een ander strandpaviljoen te hebben uitgebaat. Na twee jaar laten ze een nieuw pand neerzetten en openen in 2016 daarmee. Tot ze beiden tot de conclusie komen dat het na twintig jaar op het strand en de vele uren in de horeca wel even welletjes is. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus staan ze er weer.

De afgelopen weken is het strandpaviljoen dicht gebleven. Dat gaf het echtpaar de nodige tijd om alles te regelen. Van een nieuwe indeling binnen tot het inrichten van de nieuwe kassa en het regelen van gas, water en licht. En personeel, niet te vergeten. Dat is al jaren best een uitdaging in de horeca. "Er zijn voor ons een aantal oud-werknemers gebleven, die ook vroeger al voor ons werkten. Uit de streek hebben we ook jongeren aangenomen en onze ervaring is dat dat andere jongeren trekt. En we gaan ook met buitenlandse werknemers werken."

Ze hebben genoeg aan hun hoofd zo bij het heropenen van hun strandpaviljoen. En dat in een tijd dat ze pas in de buurt een andere zaak hebben geopend. "Ik ben recent een lunchroom begonnen in Nieuwvliet, samen met mijn dochter. Dat blijf ik doen. Mijn man zal de boel hier runnen, samen met onze zoon", legt Susan uit.

Eerste dag meteen druk
Ondertussen druppelen de eerste gasten binnen. Verbaasd over de drukte die er binnen de kortste keren is, is Susan niet. "Het is Paasvakantie in België en een groot deel van Duitsland heeft volgens mij ook al vakantie." Ze spiekt nog een keer op de kassa, om zeker te weten bij welke tafel ze de bestelling mag brengen. "We hebben er weer een beetje onze eigen vibe aan gegeven. Het voelt ook vertrouwd om hier weer te staan. We gaan ons best doen om er een prachtig seizoen van te maken."

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

Dok 14 strandpaviljoen

Lees ook

DSC02569

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.