Peuters in de gemeente Hulst kunnen op dit moment gratis naar de voorschoolse educatie. Maar hoe lang nog? Dat vragen CDA Hulst en Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH) zich af. “De regeling loopt af per 31 december 2026, maar er is nog geen voorstel vanuit het college voor de periode daarna”, aldus fractievoorzitter Dani Bracke (CDA). “Het zou natuurlijk heel vervelend zijn als in december wordt geconstateerd dat het heel succesvol is, maar dat er nog niets geregeld is voor januari.”
Die constatering kan eigenlijk nu al gemaakt worden. Maar liefst 79% van Hulsterse peuters maakt inmiddels gebruik van de gratis voorschoolse educatie. De gemeente Hulst loopt met dit traject voor op de landelijke ontwikkelingen. “Eigenlijk zou de gratis voorschoolse educatie per 2027 landelijk worden ingevoerd, maar dat plan is uitgesteld”, legt Bracke uit. “De gemeente moet dus zelf het voortouw nemen.”
Volgens het CDA-Hulst en ABGH zijn er, behalve de kosten, namelijk alleen maar voordelen te benoemen: “Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen draagt bij aan kansengelijkheid, een goede voorbereiding op de basisschool en sterke voorzieningen in onze dorpen en kernen”, zo stellen zij. De partijen zien namelijk dat nu ook kinderen worden bereikt die anders minder snel gebruik maken van de voorschoolse educatie.
De grootste angst van Bracke is dat het opnieuw bij een tijdelijk project blijft: “Dat hebben we ook gezien bij de gratis kinderopvang. Er is destijds een pilot geweest in Heikant, Sas van Gent en Eede. De resultaten waren eigenlijk alleen maar positief en het gaf het personeel ook veel zekerheden. Maar dat is toen ook niet landelijk opgepakt.” Bracke hoopt dus dat het college voortvarend aan de slag gaat met een plan voor 2027 en dat dit ook op provinciaal en landelijk niveau wordt meegenomen.