gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Sluis kampt met vergrijzing: kopzorgen over eenzaamheid en welzijn onder ouderen

ZMNZUI4tO8qJYYUwIgc0Y7H86Yw3WUE5QL4n8o6x

De gemeente Sluis heeft te maken met dubbele vergrijzing: de inwoners worden steeds ouder en er verhuizen pensionado's naar de regio. Daar komt bij dat Sluis slecht scoort op gebieden als welzijn, zelfredzaamheid en kampt met eenzaamheid onder ouderen, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Raad voor Maatschappelijke en Demografische Ontwikkeling (RMDO). Daarom werd in het Ledeltheater in Oostburg een speciale bijeenkomst gehouden om te bespreken hoe mensen elkaar meer kunnen helpen.

Redactie |  | Aangepast op

Ruim 60 mensen kwamen naar die bijeenkomst. Annie de Lijzer, voorzitter van de Raad voor Maatschappelijke en Demografische Ontwikkeling (RMDO), had dat niet helemaal verwacht. "Vorig jaar hadden we nog een publiekstrekker met Maikel Harte, maar dit jaar niet. Ik vind het alleen maar mooi en goed dat er zoveel belangstelling voor is."

Informele zorg
De vraag die centraal stond tijdens de avond was hoe de steeds grijzer wordende bevolking in de kernen van Sluis verzorgd kan worden. "En dan heb ik het over de informele zorg. Het letten op je buren, dat ze niet vereenzamen bijvoorbeeld. Hoe kunnen oudere mensen die nog gezond en vitaal zijn andere ouderen helpen die niet meer zo gezond zijn? Sommige ouderen hebben bijvoorbeeld geen auto meer en er is geen supermarkt in hun dorp. Hoe komen ze dan aan boodschappen? Het gaat erom dat we meer naar elkaar gaan omkijken."

Ook het opzetten van een multifunctioneel centrum kan een oplossing zijn om het welzijn onder ouderen te verbeteren en eenzaamheid tegen te gaan, vertelt De Lijzer.

Zelf in de categorie
Eén van de geïnteresseerden in de zaal is Leo. "Ik zit zelf in de categorie", vertelt hij. "Zelf doe ik nog wel wat vrijwilligerswerk en ben ik nog redelijk vitaal. Maar straks ben ik dat wellicht niet meer. Dan zijn er misschien nog mogelijkheden die ik vanavond te horen krijg waarvan ik nog wat van kan leren."

Hij geeft toe dat hij nog wat te weinig bezig is met het moment dat hij minder vitaal zou kunnen worden. "In gedachten ben ik er wel mee bezig. Maar ik denk dat dat te weinig is." Hij blijft even stil. "Je stelt het ook een beetje uit. Zo lang mogelijk. Je wilt er nog niet over nadenken dat je op hele korte termijn voor dingen kunt komen te staan. Dan is zo'n avond als vandaag heel erg nuttig en belangrijk."

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

Lees ook

112 Nieuws

Burgemeester opent nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats in Kloosterzande

Kloosterzande heeft een nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerkplaats. Burgemeester Ilona Jense - Van Haarst verrichtte vrijdagmiddag de officiële opening van het gebouw aan de Hulsterweg.

DSC01774

112 Nieuws

SAR-helikopter mag nu ook ingezet worden in het verdronken land van Saeftinghe

Een urenlange reddingsactie in het Verdronken Land van Saeftinghe heeft de discussie over de inzet van reddingshelikopters in het uitgestrekte natuurgebied opnieuw aangewakkerd. Nadat een gewonde vrouw vorig jaar slechts moeizaam kon worden geëvacueerd, werden vragen gesteld over de mogelijkheden om slachtoffers sneller uit het gebied te halen. Dit heeft er nu toe geleid dat de inzet van de reddingshelikopter terug welkom is in het gebied.

Kamper Kogge 2

'Ik vind het magisch'

Kamper Kogge te zien bij Industrieel Museum Sas van Gent

De Kamper Kogge lag aangemeerd bij het Industrieel Museum in Sas van Gent en dat trok veel bekijks: “Dit is echt uniek voor Sas van Gent en de omgeving. Dat dit mooie schip, deze replica, naar hier heeft mogen komen. Ik vind het magisch”, aldus een enthousiaste bezoeker. “Ik kan bijna niet uit mijn woorden komen, maar ik vind het geweldig. De constructie komt ook helemaal overeen met de echte oude koggen uit die tijd.”

WhatsApp Image 2026-06-06 at 10.43.16 AM

112 Nieuws

Ongeval op grote markt in Hulst, fietser onderuit

Meerdere hulpdiensten werden vrijdagmiddag naar de Grote Markt in Hulst gestuurd vanwege een ongeval. Volgens een woordvoerder van de politie was daarbij een fietser onderuit gegaan.

Cadzand HV

112 Nieuws

Auto eindigt ondersteboven na crash in Cadzand, bestuurster (22) onder invloed

Een automobiliste is in de nacht van vrijdag op zaterdag met haar auto over de kop geslagen op de Tienhonderdse Middenweg bij Cadzand. Ondanks de spectaculaire crash hoefde de vrouw niet mee naar het ziekenhuis.

Geld Briefjes

Geluksdag voor tien Hulstenaren: loterij verdeelt 250.000 euro

Je zou maar wakker worden en de loterij winnen. Dat overkwam deze week tien mensen in Hulst, want de Postcode Loterij gaf daar tien keer 25.000 euro weg.