gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Registratiegolf voor buitenzwembaden in Terneuzen

Zwembad in gemeente Terneuzen - ©Omroep Zeeland

Zwembad in gemeente Terneuzen

©Omroep Zeeland

Wie komende zomer wil gaan zwemmen in de buitenbaden van de gemeente Terneuzen, moet zich eerst online registreren. Dat schrijft Omroep Zeeland. Op verschillende locaties kunnen inwoners de registratie laten controleren en er een pasfoto aan toevoegen. De nieuwe maatregel gaat in op zaterdag 30 mei, wanneer het buitenseizoen officieel start. De gemeente hoopt daarmee de overlast en incidenten van de afgelopen jaren terug te dringen.

Omroep Zeeland |

De maatregel werd ingevoerd na eerdere overlast in de buitenbaden in de gemeente.Volgens de gemeente ging het onder meer om vechtpartijen, bedreigingen richting personeel en bezoekers die zich niet aan de veiligheidsregels hielden. Ook zorgden grote groepen op warme dagen voor overlast op de ligweides. "Het is heel vervelend dat de maatregelen nodig zijn. Het is gewoon absurd eigenlijk", zegt wethouder Laszlo van de Voorde. "Maar we moeten wat. We zijn nu voorbereid en we hopen dat de rust een beetje terugkeert.

Registreren
De registratie kost drie euro per persoon. Zonder registratie kunnen mensen geen dagticket kopen of een abonnement afsluiten. Daardoor gaat de spontaniteit er wel een beetje vanaf, erkent Van de Voorde. "Maar als je van plan bent om vaker naar het zwembad te gaan, dan is het goed om bijvoorbeeld deze week al de registratie te doen."

Inwoners moeten online hun gegevens invullen. "Vervolgens kom je met je identiteitskaart langs bij het zwembad en dan maken ze een foto van je. Dan is je digitale registratie compleet. En met die digitale registratie krijg je toegang tot de losse kaartjes."

Registatie
De komende weken zijn er meerdere momenten waarop bezoekers hun registratie kunnen laten controleren. Dat kan onder meer bij de buitenbaden in Axel, Zaamslag, Koewacht en Sas van Gent. Het buitenseizoen loopt tot en met zondag 30 augustus. In juni zijn de buitenbaden in Axel, Sas van Gent en Terneuzen doordeweeks geopend van 11.00 tot 19.00 uur. In juli en augustus gelden die openingstijden voor alle buitenbaden in de gemeente.

Iedereen mag zich registreren, benadrukt Van de Voorde. Dat roept wel de vraag op of de raddraaiers zich ook kunnen registreren. "We weten natuurlijk niet vooraf wie dat zijn. Maar als iemand zich misdraagt, kunnen we de registratie intrekken. Dat is het idee erachter." Het kan volgens Van de Voorde een heel effectief middel zijn. "Het is uiteindelijk heel belangrijk dat wij weten wie er in het zwembad zijn."

Naast de registratie heeft de gemeente nog een aantal andere maatregelen getroffen. Zo zijn er beveiligers, zijn er draaihekken geplaatst en is er veel camerabewaking. "We doen er eigenlijk alles aan om de rust te bewaren, maar ook om raddraaiers af te schrikken. We hopen dat we met al deze maatregelen een fijn zwemseizoen kunnen hebben."

'Maatregelen zijn een blijvertje'
Het zijn maatregelen die niet snel zullen verdwijnen, denkt Van de Voorde. "Ik denk niet dat we terug kunnen gaan naar zoals het vroeger was. Dat is voorbij, vrees ik. Deze maatregelen zijn een blijvertje, de tijden zijn gewoon veranderd."

Dit is een artikel in samenwerking met Omroep Zeeland.

Lees ook

Sluis Belfort EK

Gemeente Sluis houdt 13,7 miljoen over

De gemeente Sluis heeft het begrotingsjaar 2025 afgesloten met een flinke financiële opsteker. Onder de streep houdt de gemeente een positief saldo over van maar liefst 13,7 miljoen euro. Dat is 2,6 miljoen euro meer dan waar eind vorig jaar op werd gerekend.

WhatsApp Image 2026-06-13 at 11.31.47

'Namens de familie' probeert gezinnen de regie te geven

Nabestaanden ongeval Vogelwaarde krijgen steun bij media-aandacht

De families die getroffen zijn door het verkeersdrama op de N290 vorige week bij Vogelwaarde krijgen van diverse kanten ondersteuning. Bijvoorbeeld van Slachtofferhulp, maar ook van ‘’Namens de familie’’. Dat is een organisatie die valt onder Slachtofferhulp en die de families helpt met de tsunami aan media-aandacht die loskwam na het incident met vier dodelijke slachtoffers.

Zelfmoordpreventie Bennie de Putter

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien”

'1K Z1E J3'- bankje onthuld in Sas van Gent

“Een goed gesprek begint bij iemand écht zien.” Dit bordje prijkt nu op het bankje bij het Dr. van Loypark in Sas van Gent. '1K Z1E J3’ is onderdeel van een landelijke campagne van Stichting 113 Zelfmoordpreventie en moet het gesprek over suïcide en mentale gezondheid openbreken.

Gouden Heup ZorgSaam

Beste heupzorg van Nederland

ZorgSaam wint ‘Gouden Heup’

De vakgroep orthopedie van ZorgSaam heeft de Golden Hip Award 2025 in de wacht gesleept. Het ziekenhuis is daarmee uitgeroepen tot het beste 'Best practice-ziekenhuis' van Nederland op het gebied van heupfractuurzorg.

Archief_112_Ambu met politiebus

112 Nieuws

Wielrenner overleden op parallelweg langs N251 bij Aardenburg

Op de oostelijke parallelweg langs de N251 bij Aardenburg is woensdagochtend een wielrenner overleden. Hulpdiensten kwamen massaal ter plaatse, maar hulp mocht niet meer baten.

Frans Brouwers Museum het Bolwerk

Turkse ambassadeur naar IJzendijke

Eeuwenoude relatie tussen Nederland en Turkije belicht

Wat hebben de Staats-Spaanse Linies en de relatie tussen Nederland en Turkije met elkaar gemeen? Op vrijdag 26 juni staat die historische verbinding centraal tijdens een lezing in Museum Het Bolwerk in IJzendijke. Een speciale gast daarbij is de Turkse ambassadeur in Nederland, die tijdens de bijeenkomst een voordracht zal verzorgen.