Mosselbeeld in Philippine
©Omroep ZVLIn Philippine is het mosselseizoen officieel geopend tijdens de derde editie van het GOM-event: de Grand Opening Mosselseizoen. Waar het evenement tot drie jaar geleden alleen toegankelijk was voor genodigden en restaurateurs, kreeg het sindsdien een nieuw jasje als netwerkevent. Dat blijkt een succes: jaar na jaar groeit de belangstelling en daarmee ook het evenement zelf.
Nieuwe locatie aan het Kerkplein
Dat de groei doorzet, bleek ook dit jaar weer. De kaarten voor het evenement waren in korte tijd uitverkocht. Nieuw dit jaar was de verhuizing naar het Kerkplein. “We merkten dat het event uit zijn jasje begon te groeien,” liet Pauline Wiskerke eerder weten tijdens een interview met de Omroep.
Mosselwijn 2026
Centraal stond opnieuw de verkiezing van de Mosselwijn 2026. Vooraf selecteerden de restaurateurs uit Philippine drie wijnen die volgens hen goed passen bij een pan mosselen. Tijdens het event kregen de aanwezigen de kans om de drie kanshebbers te proeven en te beoordelen. De wijnhuizen presenteerden hun wijn op levendige manier: staand op een bankje, met een toelichting op de smaak, herkomst en combinatie met mosselen. De strijd ging dit jaar tussen Heran Wines, Verbunt Verlinden en Kwast Wijnkopers. Uiteindelijk kozen de aanwezigen voor Herman Wines met een Weissburgunder als winnaar van de Mosselwijn 2026. Dat betekent dat hun wijn het hele seizoen wordt uitgeserveerd bij de mosselen.
Met dampende pannen mosselen, een goed glas wijn en live muziek werd de opening van het mosselseizoen in zomerse en bijna tropische sferen voortgezet. Daarmee liet Philippine opnieuw zien waarom het al jaren bekendstaat als hét mosseldorp van Nederland.