gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Orange the World acties verlichten Hulst, Oostburg en Terneuzen oranje: "Nee is nee"

niv3uuVUm79UnqeJjIZTjP7H3WQQgBy0XlH5OVZa

Geweld tegen vrouwen moet stoppen, daarom is vorige week de Orange the World vlag gehesen in Hulst, Oostburg en Terneuzen. Wereldwijd wordt op deze manier aandacht gevraagd voor geweld tegen vrouwen. De Kaaipoort in Aardenburg en de stadhuizen van Hulst en Terneuzen zijn 's avonds ook oranje verlicht. Sandra Lambert, van de vrouwenclub Soroptimisten, omarmt deze acties. Zij was te gast bij Rondje ZVL. "Niet alleen verderop in de wereld en in oorlogssituaties, ook in Nederland gebeuren verschrikkelijke dingen", vertelt ze, "en dan zijn wij toch een zeer geëmancipeerd land."

Redactie |  | Aangepast op

Vrouwen moeten zich gehoord voelen, hulp kunnen vragen en geen schaamte of schroom voelen. Maar ook mannen kunnen iets betekenen voor dit probleem. "Als man kun je ook opstaan en zeggen: 'Het is niet oké, wij zijn hier tegen, dit willen wij niet.'"

"Nee is nee, daar moet naar geluisterd worden. Ook als het nee niet in geluid is: je laat merken dat je het niet wil. Punt."

Durven
Gelukkig zijn er in Nederland behoorlijk wat organisaties waar je terecht kunt als er geweld tegen je wordt gebruikt. Sandra: "We zijn echt blij met de hoeveelheid organisaties die meewerken, allereerst natuurlijk de huisarts. Er wordt heel veel aan gedaan, maar het is altijd te weinig. Vrouwen kunnen er gebruik van maken, maar ze moeten het ook nog durven. Hoe vaker we de bewustwording een stapje de wereld in kunnen helpen, hoe beter het wordt." Daarom zijn er in totaal zestien actiedagen in het leven geroepen: van flyers tot bijeenkomsten, van debatten tot tentoonstellingen, ook in Zeeuws-Vlaanderen.

Luister hier naar het gesprek: 

 


Bron: www.orangetheworld.nl


 

XkelyBVfLVRGcFB2A0thea4bix90TtGfjb02qscw

Lees ook

P1013262

Grote interesse voor Dag van de Bouw

Tijdens de dag van de bouw bij Pattistpark Toren II in Terneuzen was er grote belangstelling voor onder andere dit project. Met ongeveer 550 bezoekers die konden deelnemen aan meerdere activiteiten, was dit een mooie dag voor jong en oud.

Groep 8 van De Steiger heeft geen last van de warmte buiten - ©Omroep ZVL

"Het is hier wel lekker koel"

Geen tropenrooster voor leerlingen van De Steiger

Dat het buiten bijzonder warm is, is voor weinig mensen nieuw. Met temperaturen van boven de 30 graden, zoeken veel Zeeuws-Vlamingen verkoeling in het zwembad, aan het strand of binnen bij de airco. Voor leerlingen van verschillende basisscholen is dat ook het geval. Zij hebben namelijk een tropenrooster, waardoor ze vanaf 12:00 uur de vaak iets te warme scholen mogen verlaten. Maar niet alle scholen hanteren dit rooster.

2026.06.24 Crash na achtervolging N290 Kapellebrug.00_00_57_01.Still006

112 Nieuws

28-jarige bestuurder ongeval Kapellebrug overleden in ziekenhuis

De 28-jarige man uit de gemeente Terneuzen die in de nacht van dinsdag op woensdag zwaargewond raakte bij een verkeersongeval op de N290 bij Kapellebrug, is in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

DSC06271

112 Nieuws

Man (38) aangehouden na vernielingen en schietincident in Kloosterzande

De politie heeft dinsdagmiddag een 38-jarige man uit Kloosterzande aangehouden in verband met een incident aan de Geraniumstraat. Daarbij werden vernielingen gepleegd en zou ook zijn geschoten met een luchtdrukwapen.

WhatsApp Image 2026-06-25 at 9.40.55 AM

112 Nieuws

Deel van boom afgebroken in Griete, brandweer ingezet

De brandweer van Terneuzen heeft in de nacht van woensdag op donderdag een gevaarlijke situatie bij Griete verholpen. Een grote boomtak was deels afgebroken en hing op de weg.

Willibrordustoren

Willibrordustoren

Een oase van rust in de binnenstad van Terneuzen

In de binnenstad van Terneuzen staat een eenzame kerktoren: de Willibrordustoren. De toren was onderdeel van de Sint-Willibrorduskerk die in 1969 werd gesloopt. Vier jaar geleden werd de toren opnieuw geopend voor publiek met de inrichting van de Vredeskapel op de begane grond. “Het is elke keer weer fijn om hier te komen bidden voor onze kinderen en de mensen om ons heen", aldus vrijwilliger Roland Makuna. Op de tweede verdieping is een expositie ingericht over de rooms-katholieke enclave in de regio. Makuna leidt ons rond...