gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Minister vindt situatie Sluiskil "Zeer vervelend"

F1d8U91B57fIx7eRENYPmQ3IDQqsdDbThI5Hd4UJ

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft antwoord gegeven op kamervragen van de BBB over de wateroverlast in Sluiskil. Daarin steunt hij het standpunt van Rijkswaterstaat dat zij niet aansprakelijk zijn voor geleden schade van de bewoners. Hoewel de PVV-minister de situatie in Sluiskil wel “zeer vervelend” vindt, verwacht hij verbetering: “De verwachting is dat een combinatie van maatregelen zal leiden tot afname van de wateroverlast.”

Redactie |  | Aangepast op

Kamerlid Cor Pierik diende enige tijd geleden namens de BoerBurgerBeweging (BBB) maar liefst dertien schriftelijke vragen in bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de situatie in Sluiskil. De wateroverlast die een groep bewoners ervaart is al jaren een probleem, maar vooralsnog lijkt er geen zicht te zijn op een duidelijke oplossing óf een partij die zich aansprakelijk voelt voor de geleden schade. Daar komt ook na de antwoorden van minister Madlener geen verandering in: “De bij Rijkswaterstaat in beheer zijnde waterkerende damwanden, waterbodem en waterkering verkeren in goede toestand.”

"De ouderdom van de woningen maakt deze extra kwetsbaar voor wateroverlast.”

Kosten voor bewoners
De bewoners in Sluiskil is jarenlang verteld dat de overlast veroorzaakt kon worden door gebreken aan de huizen. Ook de minister benoemt deze mogelijk oorzaak: “De ouderdom van de woningen maakt deze extra kwetsbaar voor wateroverlast.” Dat de kosten hiervoor op rekening komen van de bewoners, valt volgens Madlener onder “de eigen verantwoordelijkheid om onderzoek te verrichten en maatregelen te nemen.”

2030
Inmiddels zijn er vanuit het Rijk wel de nodige plannen gemaakt om de situatie in Sluiskil te verbeteren: “Het aanleggen van een kweldrainage langs het kanaal bij Sluiskil, heeft het Rijk voor haar rekening genomen”, legt de minister uit. “Dit proces bevindt zich nu in de ontwerpfase en zal volgend jaar worden aanbesteed. De planning is om in 2025 de aanleg daadwerkelijk te beginnen.” Ook de gemeente Terneuzen is betrokken bij dit proces: “Zij gaan de drainage in de kern van de gemeente Sluiskil aanpakken. Dat vindt plaats in de periode 2026 – 2030. Daarna verwacht de PVV-minister verbetering “mits de bewoners ook zelf de juiste maatregelen hebben getroffen.”

"Ik vraag al jaren aandacht voor deze situatie."

Gemeente Terneuzen
Voor Johan Hessing, 50PLUS-raadslid in Terneuzen, zorgen deze antwoorden niet voor schot in de zaak: "De bewoners van Sluiskil blijven hiermee met hun hoofd onder water staan." Dat de oplossing niet vanuit Den Haag komen vindt hij jammer, maar dat ook de gemeente Terneuzen niet in actie komt vindt hij onbegrijpelijk: "Ik vraag al jaren aandacht voor deze situatie. Maar in de begroting voor 2025 hebben ze aandacht voor een parkgebied in het hartje van Sluiskil. Dan draait de gemeente gewoon de rug toe. Ze hebben aandacht voor een park en stappen zo over de wateroverlast heen." 

 

Lees ook

Zeeland Jazz Ronald Snijders Band - Hugo Lefevre 012

'Muziek verbindt'

Zeeland Jazzfestival: van bonenliedje tot metrofunk

“Muziek verbindt”, aldus voorzitter Martijn Kapel bij de opening van het Zeeland Jazzfestival. En dus werd besloten dat de concerten en festiviteiten in Terneuzen, ondanks het recente verkeersdrama op de N290, toch doorgaan, zij het in een ingetogen vorm. En dat zorgde vrijdagavond voor absolute kippenvelmomenten. Fluitist Ronald Snijders begon de avond met een solostuk als eerbetoon aan de slachtoffers: “In Suriname is het de gewoonte om in tijden van rouw opgewekte muziek te maken en te dansen. Niet omdat we voorbijgaan aan het verdriet, maar juist omdat muziek kracht en troost kan bieden.” Ook de komende dagen zijn er nog genoeg concerten te beluisteren...

Praktijkschool Hulst 4

‘Waardevol voor de toekomst’

Praktijkschool Hulst viert 25-jarig jubileum

De Praktijkschool Hulst bestaat 25 jaar en dat werd gevierd met een feestelijke open dag: “We zijn heel erg trots op onze leerlingen, op wat we hier doen”, vertelt directeur Annemiek Smet. “En dan is zo'n open dag eigenlijk een hele mooie manier om dat te kunnen laten zien.” Het doel van de school is om leerlingen op te leiden naar een baan: “Onze leerlingen zijn 12 jaar als ze komen en om en nabij de 18 als ze onze school verlaten. En dan is onze core business om al onze leerlingen aan het werk te hebben”, aldus Smet.

De Buck met schild Rijksmonument

Stadhuis Terneuzen nu officieel Rijksmonument

Ingetogen onthulling monumentenschild voor nieuw rijksmonument in Terneuzen

In een sobere en ingetogen sfeer is vrijdagmiddag het monumentenschild onthuld van het stadhuis van Terneuzen, dat vanaf vandaag officieel de status van rijksmonument draagt. De bijeenkomst stond nadrukkelijk in het teken van het zware verkeersongeval op de N290 een dag eerder, waarbij vier mensen om het leven kwamen, onder wie drie kinderen.

DSC03991

112 Nieuws

Verdachte van fataal ongeval N290 blijft langer vastzitten

Het Openbaar Ministerie meldt dat de verdachte van het ongeval langer blijft vastzitten: "De 19-jarige man uit de gemeente Hulst, die ervan wordt verdacht gistermiddag een verkeersongeval te hebben veroorzaakt waarbij vier doden zijn te betreuren, blijft langer vast zitten. Zowel de aanhouding als de inverzekeringstelling van de verdachte zijn vanochtend juridisch getoetst door de rechter-commissaris van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Die heeft deze akkoord bevonden."

muziek piano

Zeelandjazz en de Ride gaan door, maar in sobere vorm

De organisatie van Zeelandjazz, het bestuur Porgy&Pit en de gemeente Terneuzen hebben besloten het festival dat dit weekend in Terneuzen gepland staat, wél door te laten gaan, maar in een aangepaste, sobere versie. Ook de Ride for the Roses, die zondag in Zeeuws-Vlaanderen plaatsvindt, gaat door.

Eindexamenleerlingen geslaagd

Geslaagd voor de middelbare school

"Ik ben zo ontzettend blij"

Donderdagmiddag kregen eindexamenleerlingen het verlossende telefoontje. Mag de vlag naar buiten of moet er nog een herkansing gemaakt worden? Fedde, Naomi en Jady kregen gelukkig goed nieuws te horen.