Tijdens een controle op 38 woningen die worden verhuurd aan arbeidsmigranten zijn verschillende overtredingen vastgesteld. Toezichthouders van de gemeente Terneuzen gingen donderdagavond langs woningen in Axel, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen. De politie was stand-by om de veiligheid van de controleurs te waarborgen.
Door de gemeente is op verschillende onderdelen gecontroleerd. Zo kijken ze naar vergunningen voor kamerverhuur, de omgevingswet, het Besluit bouwwerken leefomgeving, overbouwing, overlast voor de omgeving, uitbuiting (bijvoorbeeld economisch of seksueel) en registratie in de Basisregistratie Personen. Daarnaast werd gekeken of de brandveiligheidsvoorschriften in acht werden genomen.
Vastgestelde overtredingen
Eigenaren van negen woningen gebruiken de woningen nu volgens de geldende regels. Dit na een eerdere controle en aanschrijving door de gemeente.
Belang van controles
De gemeente geeft aan het belangrijk te vinden om deze contoles uit te blijven voeren. "Het doel is om onveilige en onrechtmatige situaties en problemen in de woonomgeving te voorkomen. De gemeente geeft een signaal af aan ondernemers en inwoners dat we optreden bij overtredingen. Gelukkig houden de meeste ondernemers en inwoners zich aan de regels. Voor hen is het belangrijk dat ze zien dat we handhaven als iemand de regels overtreedt."