gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Terneuzen, Netherlands
Terug

Gemeente worstelt met mogelijke gevolgen van maatregelen

pzlG2qJz7YuKTPgZ2tf5qVkSIGUl3QxPwnAhZNY5

Weegt de gezondheid van inwoners zwaarder dan financiële belangen voor de gemeente Terneuzen? Deze vraag hing tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad in de lucht. Laagfrequent geluid door de mogelijke komst van een transformatorstation is hierbij de boosdoener. Wethouder Laszlo van de Voorde bewandelde daarbij een dunne draad: “We moeten er alles aan doen om de overlast tot een minimum te beperken, terwijl we er ook voor moeten vechten dat deze investering onze kant op komt.”

Redactie |  | Aangepast op

De zorgen van bewoners in buurtschappen De Knol en Wulpenbek over het laagfrequente geluid als gevolg van een transformatorstation in hun omgeving zijn groot. Er is inmiddels aangetoond dat dit geluid kan zorgen voor zowel mentale als fysieke schade. Eén gezin heeft deze zorgen op papier gezet en verstuurd aan de politieke partijen in Terneuzen. “We leven in grote onzekerheid en veel stress.” De mogelijke gevolgen spelen dan ook al door het hoofd: “Gaat ons gezin uiteengereten worden doordat de kinderen het huis ontvluchten vanwege alle herrie?”

"Ik zou graag cirkels willen trekken om alle kernen en buurtschappen in de gemeente."- Dert Vlaander

De Mosselbanken
Al voor deze schreeuw om hulp diende Dert Vlaander (SGP) een motie in om maatregelen te nemen tegen dit soort situaties: “Ik zou graag cirkels willen trekken om alle kernen en buurtschappen in de gemeente. Op die plekken zouden dit soort ‘puntbronnen’ niet geplaatst mogen worden.” Het beste alternatief volgens Vlaander is duidelijk: “Bij de Mosselbanken kan je vrij je gang gaan.” Daar is wethouder van de Voorde het mee eens: “Wij opteren ook voor de Mosselbanken, maar daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat we deze investering onze kant op willen laten komen.” 

"Wat heb je aan geld als je jaren in een bouwput leeft?" - Wilco van der Meer

Empathie
Deze relatie tussen overlast en geld is voor Wilco van der Meer, woonachtig in de Wulpenbek, niet onbekend: “Tijdens een informatieavond over deze transformator hebben we onze zorgen geuit. We hadden plannen om vanaf dit jaar eindelijk de tuin aan te pakken, maar weten nu echt niet waar we goed aan doen. De reactie van netbeheerder TenneT was als volgt: ‘Ik zou niet weten waarom u uw tuin niet op zou kunnen knappen. Mocht het station gebouwd worden, dan is er een procedure om planschade te melden.’ Er was dus geen enkele empathie!” Geld lost daarbij voor deze bewoner van de Wulpenbek niks op: “Wat heb je aan geld als je jaren in een bouwput leeft en je omgeving is verwoest?”

 

Lees ook

Vrijwilligers van de brandweer Cadzand - ©Omroep ZVL

VALT HET BESLUIT NOG OM TE KEREN?

Veel verzet tegen besluit brandweerpost Cadzand

De Veiligheidsregio adviseerde eerder dit jaar om, vanwege een tekort aan vrijwilligers, de brandweerpost in Cadzand te sluiten. De gemeente Sluis neemt in eerste instantie dat advies over. Inmiddels is er in Cadzand veel verzet tegen het advies en een enorme betrokkenheid bij de mogelijke sluiting van de brandweerkazerne in Cadzand.

gemeenteraad Terneuzen

(en iedereen mag meedenken)

Gezocht: nieuwe burgemeester voor Terneuzen

De gemeente Terneuzen start de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Sinds het vertrek van Erik van Merrienboer staat waarnemer Franc Weerwind aan het roer, maar hij vertrekt per 1 januari. Tijd voor een vaste opvolger dus. En het mooie is: jij mag bepalen aan welke eisen de nieuwe 'burgervader' moet voldoen.

Kloosterzande OZ 2

Stefan mag zijn Kloosterzande-spandoek niet meenemen naar WK: 'De FIFA vindt het te groot'

Stefan Buijze uit Kloosterzande is een groot Oranjefan. Komende vrijdag vertrekt hij naar de Verenigde Staten om het Nederlands elftal aan te moedigen op het WK voetbal. Al 26 jaar bezoekt hij wedstrijden van Oranje en altijd neemt hij zijn spandoek mee. Maar zijn tien meter lange doek met daarop 'Kloosterzande' mag dit keer niet mee van de FIFA en daar baalt Stefan van.

Transitiefonds_perfsfoto_1

1,4 miljoen voor megazonnedak en batterijopslag bij Stroomdorpe Sas van Gent

Het pas opgerichte Transitiefonds Zeeland pompt direct bij de allereerste deal een flink bedrag in een Zeeuws-Vlaams energieproject. Het bedrijf Stroomdorpe in Sas van Gent krijgt 1,4 miljoen euro om twee bedrijfsloodsen vol te leggen met zonnepanelen én een megabatterij om het overbelaste stroomnet te ontlasten.

Parkeren Hulst_1_©Wouter Buijs

'Ik vind het echt zeer verwarrend'

Parkeerbeleid Hulst zorgt voor hoofdbrekens

De gemeente Hulst werkt aan een nieuw parkeerbeleid. In maart lag een zogenaamd koersdocument met uitgewerkte plannen klaar. Sinds die tijd zijn er door zowel ondernemers en wijkraden als politieke partijen flink wat vragen ingediend. Zoveel zelfs, dat gemeenteraadsleden het onderwerp graag even zouden willen 'parkeren': “Ik begin grote twijfels te krijgen”, aldus Jos de Block van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH). “Hier passeren allerlei termen, namen van documenten, opmerkingen […] Ik proef dat er zoveel veranderingen zijn, dat ik denk dat dat eerst gecorrigeerd, aangepast moet worden, alvorens we hier duidelijk een mening over kunnen vormen. Ik vind het echt zeer verwarrend.”

Mini-Roparun 2026

Mini-Roparun gemeente Sluis 2026

"Even een dagje zonder gezeik en gezeur"

Afgelopen maanden deden veel kinderen uit Zeeuws-Vlaanderen mee aan de Mini-Roparun. Als laatste was het de beurt aan de gemeente Sluis. Voor de kinderen was het een super leuke dag. "Er is een heel gezellige sfeer tijdens het rennen", vertelt Jaide uit Oostburg.